• Blogg
  • Gästbok
  • Info
  • Omröstningar
  • Pixeln PI

Ett virus om dagen…

Friday 23 Nov 2007 @ 02:19 Av: drf Stämplad: Allvarligt

bakterie

Tidigare idag snackade jag med min granne om lite olika saker, vi gled in på ämnet sjukdomar och jämförde förstås i klassiskt manligt manér vem som varit sjukast, självklart ned på detaljnivå om exakt hur illa vi mått, hur ont vi haft och hur nära döden vi varit, jag menar vilken karl har inte en “jag var så sjuk att jag nästan dog“-historia. För den som för räkning vann han med sin sent påkomna blodförgiftning som trumfade min extrema körtelfeber.

När jag senare satte mig och läste rapporteringarna om vinterkräksjukan så var det oundvikligt att börja tänka på faktumet att många människor går till läkare för minsta lilla skitsak.

Jag säger inte att vinterkräksjukan är en skitsak, absolut inte, det jag säger är dock att vi kanske borde börja tänka både en och två gånger innan vi uppsöker läkare för våra besvär. Vad sägs om att först ge ert eget immunförsvar en chans att slåss mot det som gör er sjuka? “Övning ger färdighet” är ju ett välkänt uttryck, varför är detta något som inte appliceras när det kommer till virus och bakterier?

Bakterier har inte någon klinik de kan gå till för att rättas till/förbättras, deras överlevnad hänger på att utvecklas för att kunna infektera och reproducera sig hos så många varelser som möjligt, ungefär som spelprogrammen i TV nu för tiden. Möts en bakterie av motstånd i form av t.ex penicillin så kommer den med tiden utveckla en resistens mot hotet för att kunna fortsätta leva. Vår egna kropp utvecklar också en resistens mot penicillin om vi utsätter den för sådan behandling för ofta, man kan faktiskt bli immun mot penicillin.

Så varför går vi till doktorn så ofta för minsta lilla sak, varför går vi ens till doktorn när det gäller lite grövre drabbningar som ändå inte är livshotande? För att vi är oroliga såklart. Men ska verkligen oron över eventuell sjukdom och önskan om snabbt tillfrisknande väga tyngre än faktumet att ju mer skit din kropp får slåss emot desto bättre kommer den bli på att slåss?

Jag var ett Öron Näsa Hals-barn när jag var liten, blödde näsblod som en dålig splatterkomediversion av Ferdinands humlesniffande, hade halsfluss fler gånger än vad jag orkar räkna och sov sittande och gråtande i sömnen i fler öroninflammationer än vad jag vill minnas. Inte fan ville jag kontakta läkare innan det var just så illa att jag inte ens kunde ta mig ur sängen eller formulera en enda tanke i huvudet på grund av att smärtan sabbade allt. Mina föräldrar bestämde ju förstås då över vad som skedde eller inte skedde men de verkade vara av samma uppfattning oavsett vilken grund det nu var som låg i botten. “Lite skit rensar bihålorna”, vad vet jag.

Jag har onekligen kunnat skörda frukterna av detta i mitt vuxna liv, jag blir i princip aldrig sjuk även om hela familjen med sambo och barn drabbas, visst händer det att jag blir sjuk (och när jag väl blir det så kan ni ge er fan på att den där snubben i den gamla reklamen om mäns förkylningar inte har något att säga till om när det kommer till att gnälla), verkligen handikappat sjuk, men jag går fanimej inte till en läkare förrän jag tror att jag håller på att dö.

Om vi inte blev så skrämda hela tiden om hur farliga alla virus och bakterier är så skulle vi kanske förstå att de flesta av oss har ett alldeles utmärkt inbyggt försvarssystem för allt möjligt. Vårt immunförsvar är något av det häftigaste som finns i den mänskliga kroppen, det anpassar sig automatiskt för nya hot och utvecklas under hela vår livstid för att skydda oss från elakheter.

Men om man börjar lita på mediciner och antibiotika för att lindra/hjälpa innan man ger kroppen själv en chans så kommer den till slut att lägga sin tillit på yttre hjälpmedel för att slåss mot hot istället för att utveckla egna metoder. Man kan se samma tendens hos människor som t.ex använder läppcerat/lepsyl/whatever, om man använder det dagligen så slutar kroppen till slut att fukta läpparna eftersom den märker att detta behov redan är tillgodosett på annat håll.

Jag tycker verkligen att det behövs någon form av väckelse när det kommer till vårt immunförsvar och hur extremt kraftfullt det kan vara om det används på rätt sätt, jag har tidigare skrivit om hur föräldrar förstör sina barn med sitt curlande men det skadar knappast att rikta ett till inlägg åt det hållet, för ibland undrar man vad i helvete folk pysslar med.

Om du tror att du är döende, uppsök läkare, annars avvakta.

Uppdaterat: Mymlan tänkte kommentera men det blev så långt att hon istället skrev en egen post som beskriver hennes upplevelse av det hela.

Dessutom har Svensson skrivit en utmärkt sammanfattning av hur det kan länkas kors och tvärs bland bloggarna, komplett med tips och länkar till olika metoder och plugins, ett måste att läsa för den som är ny när det kommer till den interkonnektiva aspekten av bloggandet.

Mer relaterat: AB1, AB2

15 kommentarer till “Ett virus om dagen…”

  1. # 1 Ozjeppe säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 10:47
    []

    Kanonbra inlägg! Kan bara instämma helt. Jag har också ett mönster av “oskyddad” barndom och kan därför i vuxen ålder skörda frukten med högst en liten förkylning om året och rejält mag/influensasjuk kanske vart 3:e år. Och i medicinväg har jag tagit 3 Alvedontabletter på snart 5 år! Försöker faktiskt också vara sparsam med cerat-användandet.

    Vad tror du om allergiboomar, då? Samma mönster i hygienhysterin, kanske? Jag undrar ofta hur många som egentligen VAR allergiska på säg 1700-talet…

    Ozjeppe’s senaste bloggpost: Ett mail till Gudrun Antemar ang. förslag av lagen om lagring av telekommunikationsuppgifter

  2. # 2 Drottningen säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 12:43
    []

    ähh..fast om man är vinterkräksjuk så känner man sig ju döende, så det där var inget bra tips. (jag upphör aldrig att förvånas över de som söker sig till akuten(!) när de är kräksjuka. Alltså, de får sitta i x antal timmar, kräkas, ev skita på sig om någon annan är på toa för att sen bli hemskickade utan åtgård eftersom det inte finns något botemedel. Istället har de smittat ner de som kanske är _riktigt_ sjuka, plus personalen. bra där. smart.)

    Men i sak håller jag med dig. Man ska inte hålla på att ränna till akuten/vårdcentralen för varenda liten grej. Dels för att man tar upp onödig tid men också för att en läkare som träffat 100 stycken med svullen hals som beror på förkylning riskerar att bli så trött på alltihop att h*n faktiskt missar den där kraken som faktiskt är sjuk och som inte _orkar_ bråka till sig ett recept.

    Ett lämpligt tillfälle att uppsöka akuten är om man tappat en arm eller inte kan andas. Typ så. Då behöver man inte köa heller.

  3. # 3 mymlan säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 14:10
    []

    Amen.

    mymlan’s senaste bloggpost: lås in tonårstjejerna!

  4. # 4 West säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 15:19
    []

    Jag var också sjuk stup i kvarten när jag var liten; jag minns inte hur många gånger jag haft öroninflammation. Jag drabbade t o m av det på en julafton när jag var 8-9 år och fick tillbringa hela kvällen på akuten… oh, joy.

    Men nu som vuxen är jag sällan sjuk, så jag tror nog det är som du säger, att man härdats som barn. Jag hade en redig influensa i vintras, men före det var det fanimig flera år sedan jag var riktigt dålig senast. Visst, jag kanske får en lätt förkylning nån gång om året men mer är det inte.

    Och visst är jag väl tacksam för det. Synd bara att man är så jävla dum att man sitter i timtal vid datorn och får ont i nacke och rygg istället…

    West’s senaste bloggpost: Larvigt värre

  5. # 5 the real mymlan säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 15:39
    []

    [...] 11 23 Drf har skrivit ett riktigt bra inlägg om sjukdomar och bakterier och [...]

  6. # 6 drf säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 17:17
    []

    Ozjeppe skrev:

    Vad tror du om allergiboomar, då? Samma mönster i hygienhysterin, kanske? Jag undrar ofta hur många som egentligen VAR allergiska på säg 1700-talet…

    Haha. Jag vet faktiskt inte så mycket när det kommer till allergener, så det blir svårt att spekulera kring 1700talets allergiförekomster, men såhär rakt av känns det ju jävligt troligt att det “smutsiga brukssamhället” (heh..) borgade för bättre immunförsvar.

    Om vi fortsätter smutscurla våra ungar kommer väl slynglarna kola vippen av en vanlig förkylning om sisådär 100 år. ;)

  7. # 7 drf säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 17:25
    []

    Drottningen skrev:

    ähh..fast om man är vinterkräksjuk så känner man sig ju döende, så det där var inget bra tips.

    Jag försökte vara tydlig med att vinterkräksjukan inte var vad jag avsåg med resten av inlägget, det var bara den som fick mig att börja tänka på hela grejen. ;)

    Trevligt att vi delar samma uppfattning i sak iaf, och du har så rätt så rätt om dumheten att gå till sjukhus när man har kräksjukan eller andra “ligg i sängen några dagar så blir du bättre ska du se”-sjukdomar. Vad ska de göra, klappa dig på axeln och tycka synd om dig liksom? :P

    Hur fan tappar man en arm? Jävlar vad förvånad jag skulle bli om den bara lossnade och ramlade ned på golvet! Arma mig hahahahaha *host*.. hrm..

  8. # 8 Andreas säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 17:31
    []

    Instämmer helt. Så långt det är möjligt låter jag bli att ta medecin överhuvudtaget; förutom om smärtdämpningen kan lede till snabbare uppfriskning. Inte ens när jag nästan fick benet avsparkat av en häst kände jag nån större lust att besöka akuten. Om inte annat för att man aldrig kommer undan med mindre än 5 timmar.

    Undrar hur det skulle se ut om apoteket demonopoleras som vissa vill…

    min last blog post: Alla är egoister (del 2)

  9. # 9 drf säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 17:37
    []

    West:
    Akuten på självaste julafton? Fy farao vad surt. *sträcker på sig och hör nacke + rygg krasa som cornflakes*

  10. # 10 Alter Ego säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 19:00
    []

    Här borde kanske även jag skriva ett eget inlägg, har inte hunnit vandra runt bland bloggarna idag, så jag vet inte vad som är aktuellt.

    Men alltså apropå då springa till doktorn eller snarare gå till jobbet när man har virus eller bakteriinfektioner. DET drabbar sådana som mig, som har immunbrist.
    Ett virus finns ingen medicin för men det sprids som elden. Så jag får vacker hålla mig inomhus i min egen lilla vrå, även från barnen när det är ‘influensatider’

    Nu är jag mycket för ‘alternativa’ behandlingar och medikament, till mina läkares förtret. Kropp och själ hör ihop så det är oftast obalans när det är ‘ont’. ..
    Jag begriper mig inte på när folk tar ‘ipren’ när de har feber. Feber är ju kroppens försvar för att mota det ‘onda’

    Har man riktigt huvudvärk t.ex. Sätt ner fötterna i en varm balja med 2 msk Colmans senap så dras huvudvärken bort. Eller lägg i citronskivor i vattnet … funkar faktiskt.

    Oj vad jag svamlar, bäst jag slutar :-)

    Alter Ego’s senaste bloggpost: Tillfälliga störningar

  11. # 11 West säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 19:01
    []

    “demonopoleras”? Intressant ord.

    “Demonopol” måste vara ett ytterst ondskefullt brädspel.

    West’s senaste bloggpost: Larvigt värre

  12. # 12 drf säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 19:12
    []

    Alter Ego:
    Jag har aldrig varit för varken traditionell västerländsk medicin eller alternativa metoder. För mig är det mesta stämplat med “krimskrams” förutom akupunktur som jag av någon anledning tror fungerar även om jag aldrig testat det. Säkert mediepåverkan som ligger bakom.

    Så jag fortsätter nog ha fotsalt i fotbadet istället för senap. ;)

    Något jag däremot håller med helt och hållet om är just “Iprenmetodens” idioti om man nu ska bli märkesspecifik. Feber är ju precis som du säger kroppens försvarsbarrikad när det kommer till att döda invaderande styrkor, att använda febernedsättande som vuxen för att t.ex kunna jobba är ju en sak, men att peta i sina febriga ungar Ipren eller dylikt? Kom igen!

  13. # 13 Raur säger:
    Friday 23 Nov 2007 @ 21:28
    []

    Nej, jag går mer eller mindre aldrig till läkare. Senast var för kanske 2 år sedan för att jag fick mitt första astmaanfall och inte fick luft. Men nej, att gå dit för jag är förkyld eller kräker eller är sjuk gör jag inte.

    Går jag till doktorn så gör jag det för det verkligen inte finns någon annan lösning på problemen. Som mina tokinfekterade eksem för 4år sen eller min brutna tå för tre år sen.

  14. # 14 DrKotte säger:
    Tuesday 27 Nov 2007 @ 18:55
    []

    Yep, man behöver inte gå till doktorn om man inte har extrema symtom, t ex: 1. haft feber i fler än 4-5 dagar, 2. extremt hög feber (40+) som inte går ned med febernedsättande medicin, 3. om man har spytt/diarréat i mer än 3 dagar, 4. om man är allmänpåverkad (dvs medvetandesänkt e dyl). Att gå till doktorn annars är bara att utsätta sig för ännu mer smitta (väntrummet på vårdcentralen är rena biologiska vapnet), samt utsätta andra för smittorisk.

    Sen borgarnas helidiotiska förslag att tvinga folk att skaffa sjukintyg från första sjukdagen, det är bara så korkat att man tar sig för hjärtat och önskar att dö fort. Gissa hur mycket vinterkräksjukan kommer spridas då?

    DrKotte’s senaste bloggpost: Dröm

  15. # 15 Teflonminne » Svenska köttlotteriet säger:
    Wednesday 05 Dec 2007 @ 18:24
    []

    [...] lukta illa så blir du inte sjuk om du tillagar det ordentligt först, om du nu inte råkat blivit bakteriecurlad av dina föräldrar förstås och ditt immunförsvar därmed hostar blod och skriver avskedsbrev [...]

← En flashback till Flashback
Ät inte frukt →

  • Senaste kommentarer

      • Tuesday 09, Aug 11, 23:17
        Neal Kardec om Hönsmammans dynasti:
        "Studion i det här fallet, No Fear Tattoo är extremt proffsiga och seriösa. De har funnits sedan..."

      • Monday 11, Apr 11, 21:09
        Gerolidonisahachal om The Flag of Earth:
        "Botoo: dem första fler celliga organismerna bildades från ca 700-500 miljoner år sen, dem..."

      • Thursday 10, Mar 11, 22:46
        jeremia om Jan Josefsson, du är en idiot.:
        "Ser man inte vad detta är för form av program eller …ja någon skrev att man ska..."

      • Friday 11, Feb 11, 19:32
        Ronin om Arlaharen har dig på kornet:
        "http://www.domesjo.com/images/ Funny/arlaharen/"

      • Thursday 16, Sep 10, 00:45
        Jejje om Poliser leker “Beck”:
        "Sämsta blogg jag läst. Polisen gör ett kanonjobb och det är bara kriminella som inte..."

  • Senaste pingbacks

      • Friday 16, Sep 11, 15:51
        Brockmans blogg
        pingade: 1+1=FRA

      • Thursday 30, Dec 10, 00:16
        Brockmans blogg
        pingade: Vi lever i en diktatur

      • Sunday 12, Dec 10, 01:32
        polymeriska tankar
        pingade: Måndag!

      • Monday 15, Nov 10, 22:47
        polymeriska tankar
        pingade: 4 years, chiseled in a heart

      • Friday 19, Feb 10, 17:33
        Jesper Berglund
        pingade: Besviken

      • Friday 19, Feb 10, 15:31
        Christian Engström, Pirate MEP
        pingade: Vem är knäpp?


  • It'sa me, drf!

    Teflonminne for your health.

  • RSSFeeda på inlägg
    RSSFeeda på kommentarer


  • Senaste inlägg

    • Måndag!
    • “Det var jag som kasta”
    • Luckily I speak leet
    • Tommy skrattar
    • Ni har tvingat min hand
    • Maila tyst
    • Besök i berget
  • Kategorier

    • Allvarligt (145)
    • Gästblogg (1)
    • Humor (77)
    • Jag drömmer (6)
    • Jag skapar (13)
    • Jobb (9)
    • Personligt (123)
    • Rants (54)
    • Retroblogg (5)
    • Roundup (11)
    • Vackert (29)
    • Video (7)
    • Vlog (6)
    • Övrigt (15)
  • Jag läser varje dag

    • Andra Sidan
    • Bad Girl Nini
    • Blogge Bloggelito
    • Christian Engström (pp)
    • Cynism
    • Deep|edition
    • Drottningsylt
    • Engrafiteremit
    • Enligt Min Humla
    • Herr Klokboks Kollektion
    • Isabella Lund
    • Jonie
    • Kobbah
    • Lifter DC
    • Louise P
    • Med Vingar av Glas
    • Mickey J Barczyk
    • Miira
    • Opassande
    • Oscar Swartz
    • Polymeriska Tankar
    • Stationsvakt
    • Studiomannen
    • Sugbloggen
    • The “t” in wicked
    • The real mymlan
    • Ur hjärtat



Bloggportalen.se
Creeper
Bloggtoppen.se
Add to Technorati Favorites

Creative Commons License
MediaCreeper


Teflonminne © 2008. Leker med WordPress 3.5.1 CMS-Plattform
Inlägg och Kommentarer.

Prosumer 1.4.2 skapat av Nurudin Jauhari, Moddat av drf