• Blogg
  • Gästbok
  • Info
  • Omröstningar
  • Pixeln PI

Rör inte mina raketer

Wednesday 02 Jan 2008 @ 21:24 Av: drf Stämplad: Allvarligt

sparkle

Drogliberal som jag är så läser jag förstås ganska mycket diskussioner kring narkotikapolitiska frågor. Något jag märkt av i många av dessa debatter är följdreaktionerna när någon kommer dragandes med det gamla “Ja men alkohol då, DET är ju lagligt“, en jämförelse som (om den är utvecklad och faktabelagd) enligt konstens alla regler bör bara godkänd att använda sig av i en diskussion om till exempel olika drogers toxicitet osv. Den gränsöverskridande reaktionen på detta är: “Men alkohol är TRADITION.”, “Det är så integrerat i samhället att det inte går att förbjuda, se bara på USA vad som hände.” och dylika uttalanden.

Jag själv använder mig inte av alkoholjämförelsen i debatter, inte för att jag vet hur bemötandet brukar vara utan för att jag faktiskt gillar sprit, jag vet att det är en kemiskt oren substans med extremt negativa effekter på en uppsjö organ i kroppen, men jag gillar det och har ingen önskan om att förbjuda det, så jag skulle vara en hycklare om jag använde mig av faktumet att alkohol är smutsigt knark jämfört med många andra renare berusningsmedel för att motivera mer liberal legislatur.

Nu kanske du tror att det här inlägget handlar om knark, men så är inte fallet, det handlar om fyrverkerier och förbudsivern.

Fyrverkeridebatten har ju blossat upp igen precis som den gör varje år i början av januari med nyårsaftonens personskador i fräscht minne. Men jag noterar att det inte är någon som säger “Fyrverkeri är ju TRADITION, det går inte att förbjuda!”. Istället går förbudsivern varm i hushållen och det är ingen som tar hänsyn till fyrverkeriets 600-åriga historia i Europa. Visst har fyrverkerier inte funnits i Svenssons privata hand så länge utan var strikt kontrollerat till en början, men traditionen är tydlig och om du säger “Nyårsafton” till vem som helst så är den första bilden som kommer upp i deras huvud fyrverkerier.

Skräckkortet spelas i vanlig ordning för att underblåsa förbud, precis som när antidrogkampanjer lanseras tillsammans med den absolut värsta bildserien som någonsin tagits av en riktigt, riktigt nerpundad stackars skjutheroinist med blåsor i ansiktet och urinfläckar på byxorna sovandes i en kartong under en bro. Någon dum ungjävel spränger halva nyllet i småbitar och folk förväntar sig att jag ska känna medlidande? Pff, här är det kallt som i Sibirien på det planet. Är man så pantad att man går fram och försöker tända eld på en okänd blindgångarpjäs så gör man den framtida genpoolen en tjänst om man spränger sig själv i luften.

Men sådana här personskador används som slagträn i debatten kring fyrverkeriers vara eller inte vara. Se bara vad som kan hända! Se så hemskt, här är en bild på en söndersprängd hand! Här är en bild på en lemlästad arm på en stackars pojke! Förstår du inte att det här är horribelt och måste förbjudas!

Det enda jag ser är resultatet av dumhuvuden med tändstickor samt dåligt efterlevd legislatur. Det är redan olagligt att sälja fyrverkerier till personer under 18 år, och så vitt jag förstår är utköp av fyrverkerier till personer under 18 år förknippat med langning och därmed straffbart i lag. Men stupid is as stupid does, och även om jag tycker det är katastrof när ungdomsgäng medvetet använder fyrverkerier som vapen och avfyrar dem mot bussar, tåg, bilar och folkmassor så spelar det ingen roll om fyrverkeriet förbjuds! Samma ungdomar hade väl antingen kastat sten på dessa bussar, tåg, bilar och folkmassor, eller byggt egna livsfarliga fyrverkeripjäser och bomber för ändamålet.

Antisocialt beteende, självdestruktivitet och medveten förstörelse och våld försvinner inte bara för att man steg för steg eliminerar de tillhyggen som används. Den som vill förstöra och jävlas kommer att göra det oavsett.

Jag har själv förstahandserfarenhet av ligistjävlars fyrverkeriterrorism, det var ett gäng småungar som gick runt i bostadsområdet jag bodde i och packade in raketerna i snö för att förhindra att de lyfte från marken, en brinnande projektil passerade en halvmeter från mitt ansikte på balkongen och visst blev jag förbannad men tanken infann sig aldrig att fyrverkeri var ett otyg, det var de där förbannade ungarna och deras KASSA FÖRÄLDRAR som var otyget.

Det är dumma idiotföräldrar som släpper lös sina ungar med ett fyrverkeripaket utan övervakning som ska bära hundhuvudet, inte fyrverkerierna i sig. Bara för att du är full som en kastrull och inte orkar med att ha ungen rännande hemma som en osalig ande i brist på underhållning betyder inte det att det är OK att ge honom en låda livsfarliga projektilvapen och en tändare och säga “Ha så roligt!”.

Ett totalförbud mot fyrverkerier är helt oacceptabelt, det är en åtgärd som skulle förstöra för långt fler än den skulle gynna, jag kan ställa mig bakom hårdare straff för fyrverkerilangning och eventuellt en höjning av åldersgränsen från 18 till 20. Men längre än så, nej.

Bloggosfären om: Fyrverkerier, Smällare, Tradition, Nyårsafton, Nyårsfirande, Ligister, Kassa föräldrar

31 kommentarer till “Rör inte mina raketer”

  1. # 1 West säger:
    Wednesday 02 Jan 2008 @ 22:02
    []

    I stort håller jag med dig, att förbjuda tillhyggena i sig är en till synes korkad lösning. Men samtidigt, om åldersgränser inte har någon effekt och om folk inte har såpass mycket vett att de kan använda prylarna ansvarsfullt (eller rentav använder dem med avsikt att skada) så vet jag inte riktigt vad man annars kan göra.

    När jag var liten kunde man köpa vaddetnuhetteförnåt-Packs med blandade smällare och raketer. Praktiskt taget alla ungar var ute på nyår och sista april och fyrade av dem (i föräldrars sällskap, naturligtvis). Man hörde aldrig talas om att någon kom till skada, varken de som fjuttade på stubinen eller någon annan. Man fick lära sig att ha respekt för grejorna, helt enkelt. Det är lite konstigt att dagens föräldrar — som liksom jag säkert är uppväxta med smällare — inte verkar kunna förmedla denna respekt vidare till sina barn.

    Fan, nu låter jag som en riktig stofil igen. :P

    West’s last blog post..Quis custodiet ipsos custodes?

  2. # 2 Drottningen säger:
    Wednesday 02 Jan 2008 @ 22:08
    []

    Men hur ska man komma åt packet som skjuter på folk/bussar/hus då? För alla är ju inte glin, fast man skulle vilja skylla på oförstånd osv. (läste någon kommentar på en artikel som föreslog att polisen skulle ta in extra folk till nyår och sälja dem själva och att man hade särskilt anvisade platser att skjuta på)

    Nej, jag har ingen poäng =)

  3. # 3 mymlan säger:
    Wednesday 02 Jan 2008 @ 22:15
    []

    Lite hårt va? Att ungar gör sig själva en tjänst om de skjuter ansiktet i småbitar?
    Jag har en sextonåring och jag var skitnojig på nyårsaftonen. Nog för att han vett både att elda och spränga saker i luften (dvs han vet hur det går till, vilka risker det finns och vad man bör tänka på) men ungar är ungar och så vidare…

    Jag är absolut emot ett förbud. Tyckte bara att det där var lite väl magstarkt. Och jag är fan inte en kass förälder heller. Skulle jag ha låst in honom med mig på nyårsaftonen tycker du?

    mymlan’s last blog post..man kan visst blogga om precis vad som helst

  4. # 4 drf säger:
    Wednesday 02 Jan 2008 @ 22:16
    []

    West:
    Jag förstår hur du tänker, men sen är det ju så att det finns ett oändligt antal saker i världen som kan användas för hemska ändamål om man bara bestämmer sig för det.

    En bil är gjord för transport mellan plats A och plats B men kan användas för att köra över och döda människor.

    En kniv är gjord för att skära mat, skinnflå djur, tälja trä osv. men kan användas för att hugga och döda människor.

    Internet är gjort för att forskare och dylikt skulle kunna samköra sina projekt och dela information snabbt och effektivt, men kan användas för att sprida bombrecept, barnpornografi och planer på att döda människor.

    And the list goes on and on.

    Fyrverkerier är gjorda för att väcka häpnad, underhålla, vara vackra och maffiga, men kan också användas för att spränga bort kroppsdelar och döda människor.

    Det är ju som sagt det här med kassa föräldrar som verkar bli ett återkommande tema här hos mig, vad har hänt sedan slutet av 80-talet egentligen? Har föräldrar slutat bry sig?

    Jag tycker hur som helst att förbudsivern är felriktad och har dåligt på fötterna, destruktivt beteende går inte att stävja genom att successivt plocka bort verktygen som används.

  5. # 5 drf säger:
    Wednesday 02 Jan 2008 @ 22:21
    []

    Drottningen skrev:

    Men hur ska man komma åt packet som skjuter på folk/bussar/hus då? För alla är ju inte glin, fast man skulle vilja skylla på oförstånd osv. (läste någon kommentar på en artikel som föreslog att polisen skulle ta in extra folk till nyår och sälja dem själva och att man hade särskilt anvisade platser att skjuta på)

    Nej, jag har ingen poäng =)

    De som skjuter fyrverkerier på folk och fä är i princip uteslutande ungdomsgäng eller enskilda ungdomar, jag har svårt att se en vuxen kvinna/karl använda fyrverkerier på det sätt som beskrivs i tidningar och övrig media, de har liksom värre vapen att få tag i om det beger sig.

    Man får nog inte tag på dessa i en handvändning eftersom det är deras föräldrar man måste komma åt och lära hur man fostrar en vettig unge, eller åtminstone lyckas piska in att regler kan vara bra att ha.

    Tyvärr står jag väl lite smått handfallen när det kommer till en lösning, men jag är rätt säker på vad som inte är lösningen.

  6. # 6 drf säger:
    Wednesday 02 Jan 2008 @ 22:29
    []

    mymlan skrev:

    Lite hårt va? Att ungar gör sig själva en tjänst om de skjuter ansiktet i småbitar?
    Jag har en sextonåring och jag var skitnojig på nyårsaftonen. Nog för att han vett både att elda och spränga saker i luften (dvs han vet hur det går till, vilka risker det finns och vad man bör tänka på) men ungar är ungar och så vidare…

    Jag är absolut emot ett förbud. Tyckte bara att det där var lite väl magstarkt. Och jag är fan inte en kass förälder heller. Skulle jag ha låst in honom med mig på nyårsaftonen tycker du?

    Att vara orolig för sitt barns hälsa är naturligt, men var du orolig för att han skulle spränga sig själv i luften eller för att någon annan skulle råka spränga honom i luften?

    Att olyckor kan ske vet vi alla, och ett barn som blir lemlästat på grund av en olycka är det synd om, men jag kan inte känna annat än hopplöshet, ilska och avsmak när det kommer till ungar som gör något så pantat som att försöka tända eld på okända sprängämnen. Varför inte ta på sig en ögonbindel och kuta ut på närmsta minfält på en gång?

    Du verkar ha uppfostrat din son till att respektera fyrverkeripjäser och sprängämnen i stort, du litar till hans förmåga att hantera dem med ansvar, tänka på säkerhetsavstånd och ej närma sig blindgångare. Att du nojjade på nyårsafton säger mig enbart att du är en god förälder, det hör till att vara orolig trots att man litar på sitt barn.

    Det är barnen som skiter i föräldrarnas påbud samt föräldrarna som struntar i att lära barnen respekt för sprängämnen och vanligt folkvett som är att skylla.

  7. # 7 drKotte säger:
    Wednesday 02 Jan 2008 @ 23:03
    []

    Fan att du alltid skriver precis om det jag tänkt skriva om men inte fått ändan i vagnen för! :D Post+länk kommer imorrn, nu måste jag snarka.

    drKotte’s last blog post..Invigning av det nya året!!

  8. # 8 mymlan säger:
    Wednesday 02 Jan 2008 @ 23:53
    []

    Jag säger det igen. Ungar är ungar. Även de som inte fått lära sig handskas med fyrverkerier…

    (det ska erkännas att jag var mer orolig för att nån annan dåre skulle göra något illa, samtidigt vill jag fan inte bli en sån förälder som säger att “mitt barn gör minsann aldrig nåt fel…”)

    mymlan’s last blog post..man kan visst blogga om precis vad som helst

  9. # 9 Drottningen säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 01:10
    []

    Ptja.. jag har då sett ett brett åldersspann från småglin i åttaårsåldern (och där vill jag fan ha spöstraff på föräldrarna, för hur i helvete tänker man då?) till vuxna karlar. Inga kvinnor dock, så det är ett patriarkalt problem ;)

  10. # 10 mymlan säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 01:24
    []

    Drottningen – jo. Men en vuxen person som är så dum så han trycker ner näsan i en raket får nog kanske skylla sig själv. Tonåringar däremot har varit tonåringar i alla tider och det hör till att utmana ödet lite i en viss ålder…

    Små barn – ja då är det vuxna (inte alltid föräldrarna dock) som bär ansvaret.

    mymlan’s last blog post..man kan visst blogga om precis vad som helst

  11. # 11 Joakim Andersson säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 02:20
    []

    Ett väl förfriskat sällskap av halvdussinet unga vuxna män (25-årsåldern) hittade inga bra hållare eller avskjutningsramper för sina pjäser de tänkte skjuta upp från en parkeringsplats en bit från där jag bor.

    Så en av dem kom på den braiga idén att använda parkerade bilars avgasrör som hållare.

    Ungar är ungar … fast de var för gamla för att vara ungar. Faktiskt tyckte jag det nästan var synd att de inte smällde bilarna i luften, med tanke på att fyrkverkerierna for genom parkerignen som spårljus påminde det om en krigszon. Det enda som fattades var några maffiga bensinexplosioner, men de uteblev (som tur var).

    Å andra sidan använde sig majoriteten av fyrverkerister i omnjeden av rätt utrustning, så den mesta showen var på himlen.

    Ska allas nöje förbjudas för ett litet fåtals missbruk? (Jmfr debatten om fildelning.)

    Joakim Andersson’s last blog post..Men fuck!

  12. # 12 drf säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 03:09
    []

    Drottningen skrev:

    Ptja.. jag har då sett ett brett åldersspann från småglin i åttaårsåldern (och där vill jag fan ha spöstraff på föräldrarna, för hur i helvete tänker man då?) till vuxna karlar. Inga kvinnor dock, så det är ett patriarkalt problem ;)

    Nu ska man väl inte bli allt för språkfascistisk egentligen med tanke på den humoristiska ton som jag tycker mig skönja, men nog kan jag hålla med om att pojkar (”män”) utgör den största delen av dessa dumjävlar jag pratar om, men jag vettefan om det går att härleda till ett patriarkat. :P

    mymlan skrev:

    Drottningen – jo. Men en vuxen person som är så dum så han trycker ner näsan i en raket får nog kanske skylla sig själv. Tonåringar däremot har varit tonåringar i alla tider och det hör till att utmana ödet lite i en viss ålder…

    Små barn – ja då är det vuxna (inte alltid föräldrarna dock) som bär ansvaret.

    Det kanske krävs att jag förtydligar mig litegrann märker jag, när jag säger “dum ungjävel” så menar jag dessa barn i övre eller mellersta tonåren som vi både ser och läser om när det kommer till missbruk av fyrverkeripjäser, jag menar sannerligen inte en desillusionerad åttaåring som tidigare nämndes.

    Självklart vill jag inte framstå som att jag lägger en vuxens konsekvenstänkande på ett barns axlar, men det finns också gränser för hur mycket man kan skylla ett barns/en ungdoms misstag på just dennes ålder.

    I de flesta fall idag tycker jag mig se brist på uppfostran samt fungerande hjärnceller som en springande punkt istället för “ungdomlig experimentslust” som omnämns.

  13. # 13 drf säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 03:20
    []

    Joakim Andersson skrev:

    Ett väl förfriskat sällskap av halvdussinet unga vuxna män (25-årsåldern) hittade inga bra hållare eller avskjutningsramper för sina pjäser de tänkte skjuta upp från en parkeringsplats en bit från där jag bor.

    Så en av dem kom på den braiga idén att använda parkerade bilars avgasrör som hållare.

    Ungar är ungar … fast de var för gamla för att vara ungar. Faktiskt tyckte jag det nästan var synd att de inte smällde bilarna i luften, med tanke på att fyrkverkerierna for genom parkerignen som spårljus påminde det om en krigszon. Det enda som fattades var några maffiga bensinexplosioner, men de uteblev (som tur var).

    Å andra sidan använde sig majoriteten av fyrverkerister i omnjeden av rätt utrustning, så den mesta showen var på himlen.

    Ska allas nöje förbjudas för ett litet fåtals missbruk? (Jmfr debatten om fildelning.)

    Dåligt omdöme på grund av alkoholdrickande är ju en faktor i tänket förstås, om det finns någon drog som får vuxna karlar att bete sig som små dumma ungjävlar igen så är det just den. :P

    Vettetusan om man kan jämföra med fildelning här dock. Fildelningsproblematiken för mig handlar om ett behov av revolutionerande tänk kring upphovsrätt och att lagarna kring intellektuell egendom måste revideras eftersom vi människor fått ett nytt verktyg att använda oss av när det kommer till att dela med oss av våra egna skapelser och verk med resten av världen, bortom tryckerierna och de andra företagens kontroll, majoriteten (eller en respektabel del åtminstone) av fildelarna bryter mot dessa gamla upphovsrättslagar.

    Jag tror inte det handlar om att en försumbar del av oss bryter mot lagarna och resten får lida konsekvenserna av deras handlingar, snarare att vi medvetet väljer att dela med oss. (Jmfr. Den som ser till att dennes nyårsfyrverkeri syns för så många personer som möjligt, utan att ta inträde.)

  14. # 14 Joshua_Tree säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 06:00
    []

    Nu kan man ju faktiskt fildela saker som inte är upphovsrättsskyddade (eller som man rent av skapat själv och vill dela med sig av). Jag vet att du vet det, men jag tycker inte att vi ska acceptera maktens, medias och okunnighetens ordval. :)

    Beträffande fyrverkerierna har du förstås rätt. Det är dumjävlar som är problemet, som vanligt. Förbjud dumhet.

    Joshua_Tree’s last blog post..Klimatförändringar

  15. # 15 West säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 07:32
    []

    Joshua_Tree skrev:

    Jag vet att du vet det, men jag tycker inte att vi ska acceptera maktens, medias och okunnighetens ordval. :)

    “Makten, media och okunnigheten” — ska du nånsin skriva en samhällskritisk bok så har du ju titeln klar iaf :D

    West’s last blog post..Quis custodiet ipsos custodes?

  16. # 16 Rob säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 11:03
    []

    Jag är inte för ett förbud, men det är lite kusligt när det argument du använder är liknande det som i USA används mot en uppstramning i deras vapenlagar.

    Men å andra sidan bör det vara en rejäl skillnad på ett handledsvapen och en fyrverkeripjäs man kan köpa i affär, eller?

  17. # 17 Andreas säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 12:23
    []

    Rob: är det kusligt? Varför vill man bära vapen på offentlig plats, utan licens eller krav övh, om inte för att döda folk? Fyrverkerier kan man iaf ha kul åt.

    Kom att tänka på att det är intressant att “annars-är-du-terrorrist-knepet” inte används mot vapen i usa. det är snarast tvärtom… intressant.
    blev nog en smula OT förresten…

  18. # 18 Drottningen säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 14:27
    []

    Jag försökte väcka feministen i mig kan man säga. Hur som helst så är det viktiga att de raketer som skjuts, skjuts uppåt och inte på fok, fä och egendom så att säga.

    (och ja, du skönjade så fint så.. jag känner att jag kan liskom inte elda upp mig och försöka resonera ens, för problemet är inte lite okynnesskjutande innan tolvslaget, sånt har vi tom på min gata och det har jag full förståelse för, det är det där jävla packet på ren svenska som jag inte kan med och så länge ingen kan komma på en lösning där så.. ptja)

    Ska jag för ett ögonblick tänka efter på riktigt så behövs nog inget nationellt beslut alls, det finns regler redan och de räcker nog alldeles utmärkt för det mesta, men det finns kommuner där det inte räcker alls, och där måste man göra något. Och ja, det får alla lida för. Så kan det gå.

  19. # 19 Drottningen säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 14:30
    []

    mymlan skrev:

    Drottningen – jo. Men en vuxen person som är så dum så han trycker ner näsan i en raket får nog kanske skylla sig själv. Tonåringar däremot har varit tonåringar i alla tider och det hör till att utmana ödet lite i en viss ålder…

    Små barn – ja då är det vuxna (inte alltid föräldrarna dock) som bär ansvaret.

    Absolut, men ska jag då skylla mig själv som vill ta bussen till jobbet? Och ska bilisterna som blir beskjutna längs vägen skylla sig själv när de tog den vägen? Att tonåringar leker med smällare är som sagt inte konstigt all, men när det övergår till.. jag vet inte ens vad jag ska kalla det, men det ska inte vara så iaf =)

  20. # 20 Drottningen säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 14:31
    []

    vad gjorde jag nu? Har jag bokstavligen lagt ord i Mymlans mun? *skäms*
    Blev något galet med quote-taggarna där ja, det är fixat nu. ;) /drf

  21. # 21 drottningsylt » Blog Archive » Gör om, gör rätt säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 15:10
    []

    [...] ett par år sen bli lagliga igen. Jag undrar vad räddningstjänsten i Södertäle har för åsikt. Teflonminne har i alla fall en åsikt om saken. Jo, man kan skada sig illa på de största raketerna och [...]

  22. # 22 drf säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 16:10
    []

    Joshua_Tree:
    Haha, din petimäter. ;)

    Rob skrev:

    Jag är inte för ett förbud, men det är lite kusligt när det argument du använder är liknande det som i USA används mot en uppstramning i deras vapenlagar.

    Men å andra sidan bör det vara en rejäl skillnad på ett handledsvapen och en fyrverkeripjäs man kan köpa i affär, eller?

    Vadå, du menar “Guns don’t kill people, people kill people.”? Ja, det är skillnad på fyrverkeripjäser och skjutvapen, vapnen är gjorda för att döda människor (eller prickskytte) medan fyrverkerier med flit kan användas för att döda människor även om det inte är det de är gjorda för.

    Drottningen skrev:

    Jag försökte väcka feministen i mig kan man säga. Hur som helst så är det viktiga att de raketer som skjuts, skjuts uppåt och inte på fok, fä och egendom så att säga.

    (och ja, du skönjade så fint så.. jag känner att jag kan liskom inte elda upp mig och försöka resonera ens, för problemet är inte lite okynnesskjutande innan tolvslaget, sånt har vi tom på min gata och det har jag full förståelse för, det är det där jävla packet på ren svenska som jag inte kan med och så länge ingen kan komma på en lösning där så.. ptja)

    Ska jag för ett ögonblick tänka efter på riktigt så behövs nog inget nationellt beslut alls, det finns regler redan och de räcker nog alldeles utmärkt för det mesta, men det finns kommuner där det inte räcker alls, och där måste man göra något. Och ja, det får alla lida för. Så kan det gå.

    Jag förstår hur du menar, man kanske får ta och tillfälligt femdubbla polisstyrkorna i berörda kommuner/stadsdelar där sådana här “fyrverkeriligor” (haha, aftonbladets löpsedel here i come..) är som värst. Det är ju knappast något som sker överallt i så stor skala som det rapporterades från förortsghettona i år.

    Ligistjävlar som sagt, urk.

  23. # 23 mymlan säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 16:24
    []

    Drottningen skrev:

    mymlan skrev:

    Drottningen – jo. Men en vuxen person som är så dum så han trycker ner näsan i en raket får nog kanske skylla sig själv. Tonåringar däremot har varit tonåringar i alla tider och det hör till att utmana ödet lite i en viss ålder…

    Små barn – ja då är det vuxna (inte alltid föräldrarna dock) som bär ansvaret.

    Absolut, men ska jag då skylla mig själv som vill ta bussen till jobbet? Och ska bilisterna som blir beskjutna längs vägen skylla sig själv när de tog den vägen? Att tonåringar leker med smällare är som sagt inte konstigt all, men när det övergår till.. jag vet inte ens vad jag ska kalla det, men det ska inte vara så iaf =)

    Well. Det där du beskriver är ju skadegörelse, vandalism, framkallande av fara för annan. Brott som kan begås med eller utan raketer… :)

    mymlan’s last blog post..utmanad på V

  24. # 24 Drottningen säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 17:15
    []

    (nu vågar jag inte citera mer) Mymlan: Ja, det är klart att det är, men det skjuter onekligen i höjden just kring jul/nyår och jag tror inte att de saknar tillhyggen resten av året ;)

  25. # 25 Drottningen säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 17:17
    []

    “Det är ju knappast något som sker överallt i så stor skala som det rapporterades från förortsghettona i år.”

    Nej, tydligen inte. Josh är fortfarande fascinerad över det hela, själv tror jag inte att det kan vara på annat sätt innan jag ser det, men då måste jag nog flytta =)

  26. # 26 Joakim Andersson säger:
    Thursday 03 Jan 2008 @ 19:56
    []

    Joakim Andersson skrev:

    Jag förstår hur du menar, man kanske får ta och tillfälligt femdubbla polisstyrkorna i berörda kommuner/stadsdelar där sådana här “fyrverkeriligor”

    Här har vi en fantastisk chans att i ett svep bli av med ALL arbetslöshet!

    Fyrverkerimilis!

    (När det inte är nyår eller påsk eller valborg kan fyrverkerimilisen få vara stadsvakt. Jag vill att de ska ha hillebard (och M-16), och klockan tre på morgonen gå utanför huset och skrika “ALLT ÄR LUUUUUUUGNT!!!”.

    Tacka fan för att stadsvakten var det mest föraktade patrasket i det medeltida Stockholm; här var hårt arbetande borgare tyggt i säng … så väcks de i ottan av en fulljävel som skrålar “AAAAIIIIIIKÅÅ— jag menar AAAALTT EEEE LUUU-UUUUUGNNNT!”.)

    Joakim Andersson’s last blog post..Men fuck!

  27. # 27 Nini säger:
    Friday 04 Jan 2008 @ 13:11
    []

    Fyrverkerier är en sak, det tycker jag inte ska förbjudas. Uppenbarligen behövs det förtydligas att det är lika olagligt att köpa raketer till barn under 18 som att langa alkohol men ett förbud är jag inte för.

    Däremot smällare kan gott och väl förbjudas så ändå in åt helvete!! Varenda jäkla smällare som smälls kan ses som ett ofredande om man vill vara en riktig rättshaverist och om man som jag, bara är jäkligt gnällig, så är de skitstörande! Dessutom är de inte underhållande, vackra eller häftiga. De är bara skitstörande.

    Det som borde förbjudas är dumhet och idioter.

    Nini’s last blog post..Fulblogg

  28. # 28 Staffan Bengtsson säger:
    Saturday 05 Jan 2008 @ 11:48
    []

    Det går inte att se den här frågan som så enkel du vill göra den.

    Här är några frågor:
    * Hur var du själv som barn? En unge har inte samma erfarenheter som en vuxen och samma medvetande om konsekvenser. Att säga att ett barn är “dumt” är att konstatera det naturliga och för inga lösningar med sig såvida du inte är inne på genmanipulation.
    * Är “kassa föräldrar” de som förespråkar rätten till frihet och experimenterande, eller de som styr sina barn auktoritärt med järnhand? Jag är mer liberalt inställd och vill hellre låta barn går fria än att auktoritärt förbjuda det övriga samhället erbjuder.
    * Hur ofta hör man att barn kastar sten eller bygger egna bomber till förhållande till dem som missköter fyrverkerier för att det är spännande? Varje år hör vi dödsfall och grymma skador i nyårsfirandet, har det verkligen sådana likheter du refererar till?

    Problemen med nyårsraketer är inte ny. Själv tycker jag försäljningen är onödig. Det positiva försvarar inte riskerna. Vi har bättre traditioner.

  29. # 29 drf säger:
    Saturday 05 Jan 2008 @ 19:54
    []

    Nini skrev:

    Fyrverkerier är en sak, det tycker jag inte ska förbjudas. Uppenbarligen behövs det förtydligas att det är lika olagligt att köpa raketer till barn under 18 som att langa alkohol men ett förbud är jag inte för.

    Däremot smällare kan gott och väl förbjudas så ändå in åt helvete!! Varenda jäkla smällare som smälls kan ses som ett ofredande om man vill vara en riktig rättshaverist och om man som jag, bara är jäkligt gnällig, så är de skitstörande! Dessutom är de inte underhållande, vackra eller häftiga. De är bara skitstörande.

    Det som borde förbjudas är dumhet och idioter.

    Jag håller med till viss del, de är inte underhållande för någon annan än användaren själv, och för att vara helt ärlig så är det få personer över 18 som fortfarande håller på med smällare. Den enda pangpjäsen jag tyckte var skoj innan den förbjöds var Thunderking, tyvärr var den ju också helt livsfarlig och missbrukades grovt i vår skola (explosioner i trapphusen dagligen).

    Slutsatsen är ju given att man vill förbjuda dumhet och idioter, men vad vore en bal på slottet… :(

  30. # 30 drf säger:
    Saturday 05 Jan 2008 @ 20:11
    []

    Staffan Bengtsson skrev:

    Det går inte att se den här frågan som så enkel du vill göra den.

    Här är några frågor:
    * Hur var du själv som barn? En unge har inte samma erfarenheter som en vuxen och samma medvetande om konsekvenser. Att säga att ett barn är “dumt” är att konstatera det naturliga och för inga lösningar med sig såvida du inte är inne på genmanipulation.
    * Är “kassa föräldrar” de som förespråkar rätten till frihet och experimenterande, eller de som styr sina barn auktoritärt med järnhand? Jag är mer liberalt inställd och vill hellre låta barn går fria än att auktoritärt förbjuda det övriga samhället erbjuder.
    * Hur ofta hör man att barn kastar sten eller bygger egna bomber till förhållande till dem som missköter fyrverkerier för att det är spännande? Varje år hör vi dödsfall och grymma skador i nyårsfirandet, har det verkligen sådana likheter du refererar till?

    Problemen med nyårsraketer är inte ny. Själv tycker jag försäljningen är onödig. Det positiva försvarar inte riskerna. Vi har bättre traditioner.

    När jag säger “dum ungjävel” så menar jag inte att det går dåligt för fanskapet på svenskaprovet eller att denne har svårt att knyta skosnörena. Jag menar i det här fallet att ungen medvetet håller på med jävelskap och gör elaka och dumma grejer, jag tror knappast att ungarna som avlossade raketer mot kommunala färdmedel i sthlm inte visste vad de höll på med, tror du?

    Kassa föräldrar kommer i alla de slag, men här betonas oförmågan att lära sitt barn vad som är rätt och vad som är fel samt ansvarslöshet när det kommer till hantering av explosiva ämnen, om du hade tagit dig tid att läsa lite mer av min blogg hade du snabbt insett att jag knappast är en förespråkare av kadaverdisciplin utan sällar mig till en högst liberal skala, men bara för att jag ställer mig bakom frihet och experimenterande samt anser att barn måste få möjlighet att lära sig av sina egna misstag så skulle jag inte komma på tanken att utrusta min unge och hans volatila kamrater med ett stort paket raketer och smällare och säga “Här, gå ut i förorten och lek”.

    Din sista punkt får du formulera tydligare så att jag förstår frågan.

    Med tanke på att en förkrossande majoritet av alla nyårsfyrverkerier avlossas ansvarsfullt och/eller utan personskador och materiella skador som följd tycker jag absolut att det positiva väger upp det negativa.

  31. # 31 Erik säger:
    Monday 29 Dec 2008 @ 23:04
    []

    Jag håller med,men det vore bra för oss djur ägare om det gällde vissa dagar,då kan man skydda djuren :FART:

    Erik’s senaste bloggpost.. Nyårsbomber!

← Nollsju, nollåtta, beh?
Allt detta har redan hänt.. →

  • Senaste kommentarer

      • Tuesday 09, Aug 11, 23:17
        Neal Kardec om Hönsmammans dynasti:
        "Studion i det här fallet, No Fear Tattoo är extremt proffsiga och seriösa. De har funnits sedan..."

      • Monday 11, Apr 11, 21:09
        Gerolidonisahachal om The Flag of Earth:
        "Botoo: dem första fler celliga organismerna bildades från ca 700-500 miljoner år sen, dem..."

      • Thursday 10, Mar 11, 22:46
        jeremia om Jan Josefsson, du är en idiot.:
        "Ser man inte vad detta är för form av program eller …ja någon skrev att man ska..."

      • Friday 11, Feb 11, 19:32
        Ronin om Arlaharen har dig på kornet:
        "http://www.domesjo.com/images/ Funny/arlaharen/"

      • Thursday 16, Sep 10, 00:45
        Jejje om Poliser leker “Beck”:
        "Sämsta blogg jag läst. Polisen gör ett kanonjobb och det är bara kriminella som inte..."

  • Senaste pingbacks

      • Friday 16, Sep 11, 15:51
        Brockmans blogg
        pingade: 1+1=FRA

      • Thursday 30, Dec 10, 00:16
        Brockmans blogg
        pingade: Vi lever i en diktatur

      • Sunday 12, Dec 10, 01:32
        polymeriska tankar
        pingade: Måndag!

      • Monday 15, Nov 10, 22:47
        polymeriska tankar
        pingade: 4 years, chiseled in a heart

      • Friday 19, Feb 10, 17:33
        Jesper Berglund
        pingade: Besviken

      • Friday 19, Feb 10, 15:31
        Christian Engström, Pirate MEP
        pingade: Vem är knäpp?

  • Arkiv

    • [+]2009 (55)
      • [+]November (7)
        • Måndag! 11/23
        • "Det var jag som kasta" 11/18
        • Luckily I speak leet 11/12
        • Tommy skrattar 11/12
        • Ni har tvingat min hand 11/11
        • Maila tyst 11/07
        • Besök i berget 11/06
      • [+]October (5)
        • Reporting is easy, thinking is hard 10/22
        • Mina två eller tre sekunder i det spanska rampljuset 10/21
        • Vad hände med PI? 10/17
        • Shut up woman, get on my horse. 10/17
        • Och hur var det här då? 10/15
      • [+]June (6)
        • Sommarstängt 06/22
        • En halvsen timme på Sveriges nationaldag... 06/07
        • The Flag of Earth 06/06
        • Skämmes tamigfan, Telia. 06/03
        • Bannlys dessa anarkistiska vardagstyranner från allmän plats! 06/01
        • Demokrati är COOLT! 06/01
      • [+]May (10)
        • Min räddning är här! 05/27
        • K.O.N.T.R.O.L.L. 05/27
        • En KRISTDEMOKRAT?!?! 05/21
        • Torka 05/17
        • Twitteflonminne 05/17
        • Du har väl betalt din internetavgift? 05/09
        • Det tysta lidandet av sömnproblem.. 05/09
        • Dan Fogelberg had it.. 05/09
        • Glöm aldrig... 05/08
        • Experiment: Hur mycket publik information kan du få reda på om.. 05/05
      • [+]April (13)
        • S.K.Y.N.E.T 04/30
        • Time.com precisionshackat! 04/28
        • Ett litet ljus av hopp 04/21
        • Gammal goding, Pontén blir ägd. 04/21
        • För integriteten, framtiden, och friheten. 04/20
        • Society reborn, and/or why I love the Internet 04/18
        • Omegle.com (2) 04/17
        • Omegle.com 04/17
        • Stor i orden liten i universum 04/10
        • Niklas Svensson - Sug internetpåle 04/10
        • Risken finns att vi är körda sedan länge 04/09
        • Den sociala dödsdomen 04/09
        • Bahnhof utlokaliserar till Ukraina 04/01
      • [+]March (10)
        • Kryten, atomubåtar etc. 03/31
        • GG Telia 03/26
        • Sjuk ledighet 03/26
        • NI ÄR MAKTLÖSA 03/26
        • Förbjud våldsam underhållning! 03/17
        • Nu jävlar Janne.. 03/17
        • Corporational Singularity 03/17
        • From the Globen to Beijing 03/16
        • Teflonminne is BACK. 03/16
        • Var fan är min lönecheck om jag får fråga?! 03/01
      • [+]February (2)
        • Kokoballoo 02/22
        • What he said -> 02/06
      • [+]January (2)
        • Fåtöljen drf 01/20
        • Ja. Vem? 01/02
    • [+]2008 (189)
      • [+]December (23)
        • 2008 - Uppsvingens och nacksvingens år 12/31
        • Teflonblomma 12/28
        • Julafton 2008 12/26
        • Garvometern 12/25
        • Teflonminne rimmar åt dig 12/24
        • Fildelning är väl inte så jävla DÖDEN? 12/18
        • IPRIM 12/18
        • Juletid utan frid 12/18
        • What? 12/17
        • Blixtsnabb notis 12/15
        • Lolcats and nobel prizes 12/13
        • Farväl Alter Ego, vila lugnt. 12/10
        • Jag kommer bli stenrik tack vare IPRED 12/07
        • Rimstuga: Blandade ölsorter 12/07
        • Rimstuga: Mp3spelare 12/06
        • Facebook or no facebook 12/06
        • Juletid är rimstugetid 12/06
        • En snabb notis 12/06
        • Anpassning, en svår fråga 12/06
        • Det här kallar jag moves 12/06
        • Kanske jag kommer gå på krogen igen 12/06
        • Vinden får anpassa sig när du sytt ett dåligt segel? 12/05
        • Mentalsjukhus och dollarsedlar 12/01
      • [+]November (7)
        • En kartong under katarinahissen 11/27
        • Skämmes tamigfan, skämmes 11/26
        • Vem hjälper mig bli miljonär? 11/21
        • ... 11/11
        • Vad vore en bal på slottet... 11/07
        • Jan Josefsson, du är en idiot. 11/06
        • Aninos Ultimata Kwestionär 11/05
      • [+]October (5)
        • Wazzaaaaaap? 10/26
        • Vissa reklamare alltså.. 10/23
        • Mymlintervju 10/14
        • Vi lever i en diktatur 10/11
        • Arlaharen har dig på kornet 10/07
      • [+]September (8)
        • Är det kanske mitt fel? 09/28
        • Pynta med mynt är dymt 09/21
        • FRA and the end of the world as we know it 09/18
        • Siewert, noll koll havreboll 09/18
        • Könskvotering var inte vår idé 09/18
        • Tag-team i okunskap 09/09
        • Yrsa "The Destroyer of Worlds" Stenius 09/06
        • It's a slippery scoop 09/01
      • [+]August (12)
        • FRAdar 08/26
        • Musslor á la nef 08/23
        • Det här med kärlek 08/22
        • Hitler Hitler Hitler Hitler 08/22
        • Tips: Hoodboard.com 08/20
        • Henrik? Vad håller du på med? 08/19
        • Att skriva, eller inte skriva 08/15
        • Inifrån.. vadå egentligen? 08/15
        • Bli en Chilireccare du också 08/15
        • Hjulbent suicidal minröjare 08/12
        • Hemligheten är ute 08/10
        • Regression 08/07
      • [+]July (21)
        • Min fredag 07/26
        • Hans har hittat en bajslucka 07/19
        • Piracy is a crime! Eller öh.. 07/19
        • About kwout 07/18
        • I kina käkar de ... 07/18
        • Vemvaresomkasta?! 07/17
        • Boknördstest 07/17
        • Vår piedestal á principus 07/14
        • Corren försöker svärta ner bloggarna 07/12
        • WARNING, DANGEROUS 07/12
        • Glenfarclas, 12yr 07/09
        • Sverige, en fotnot i IT-historien 07/09
        • Internetflytt 07/09
        • D(A)MP 07/08
        • Bananrepubrecap 07/07
        • Medborgarlön 07/06
        • Sluta dumförklara mig, Tolgfors 07/06
        • Nollvision, Schmollvision 07/05
        • Ödets timme är slagen 07/05
        • LSD-TV 07/05
        • Äntligen 07/04
      • [+]June (10)
        • Heed the voice of freedom & choice 06/29
        • 1+1=FRA 06/29
        • Att sitta i skiten 06/29
        • F(RA)örlåt mig 06/26
        • Besviken 06/20
        • Tio dagar senare 06/20
        • Allan Ballan gör bort sig i brallan 06/10
        • Vem är knäpp? 06/04
        • Bostad sökes 06/01
        • SVT - "FRA TELEVISION" 06/01
      • [+]May (16)
        • Reportrar borde börja RAPPORTERA 05/31
        • FAIL! 05/31
        • Shake it papabear! 05/27
        • Tystnad är samtidens vrål 05/26
        • ARR MATEY! 05/24
        • 12/72h 05/21
        • I'm not as think as you drfunk i am.. 05/18
        • Reklamfascisternas himmelrike 05/18
        • Ett ansikte från förr 05/17
        • Förbannade hockeyskit 05/14
        • Eventuell ICA-bojkott 05/10
        • Gräv inte ner er, stick och brinn 05/07
        • Kommentarer tillbaka 05/07
        • Vänta till efter fem 05/06
        • Herr Gårman och sätter ned foten 05/06
        • Jag ser er trots att jag är tyst 05/03
      • [+]April (18)
        • Skyll dig själv Engla! 04/29
        • Andrew andrew andrew 04/29
        • Filmdatorer is the shit 04/27
        • En tredjedels historia 04/27
        • Dumjävel 04/26
        • Klottrare beware! 04/24
        • Äggsoppa 04/23
        • Förbud förhud, för Gud! 04/21
        • Fru Fortuna vs Murphy 04/19
        • Norden med en bild 04/16
        • Tjugofyra frågor 04/16
        • Teflonminne 3.0 04/15
        • Teaser 04/14
        • Sympategoister 04/11
        • Skatteverket über alles 04/10
        • Wee wee time 04/09
        • Jag strippar 04/09
        • Som en gummiboll.. 04/02
      • [+]March (20)
        • (Afton)blaskig journalistik 03/31
        • Upphovsmätt 03/29
        • Wzupniggahpleaze 03/27
        • Teflonminne online 03/26
        • Service Schmervice 03/24
        • Fucked up contest 03/24
        • The Dirty Sanchez 03/24
        • D'oh! Eureka! Homosex! 03/18
        • Google this, mofo 03/18
        • Teflonminne vs. DuPont 03/16
        • Teflonminnetestet 03/16
        • 202100-5521 03/11
        • Tågfönstrets mystik 03/10
        • History Fills 5101520 03/07
        • Arbeit macht IT 03/05
        • ZzzzwowoSCHAA! 03/05
        • 3x ägd av en fåtölj 03/03
        • Hämnden som drivkraft 03/02
        • Ribba, or no ribba 03/02
        • Bloggdöden 03/02
      • [+]February (20)
        • Kolon D 02/27
        • Alltså... WOW! 02/27
        • Time wasted? 02/24
        • Rumor has IT 02/23
        • Förhoppningar 02/22
        • Dansen vi dansar 02/22
        • Slöseri med tid 02/16
        • Svar från ICA 02/11
        • Vlog: Borlänge, nikotinistens nemesis 02/07
        • Sannerligen ett WTF? 02/07
        • Vlog: Uncut 02/07
        • Jaktsäsong: Idiotbrudar 02/07
        • Modeblogg, Schmodeblogg 02/07
        • Jobb: CCL av MMMMMDCC 02/05
        • De Fem Stegen 02/03
        • Jag skapar: Viljestyrka 02/02
        • Middagsbjudning 02/02
        • Bloggträffen 02/02
        • Bloggkartan.se 02/01
        • Vlog: Bloggarträff 02/01
      • [+]January (29)
        • Jobb: Fistid 01/30
        • Avslöjad! 01/27
        • Din jävla knarkare 01/27
        • Nackdelen med att vara vuxen 01/27
        • Modebloggar är billiga horor 01/26
        • Tillgång och efterfrågan 2 01/25
        • Run, before he finds you 01/25
        • Jobb: Trehundratjugosjutyp? 01/23
        • Jobb: Som splitternya kängor 01/22
        • CSS och Vlogging 01/20
        • Sju rispor i teflonpannan 01/20
        • Tillgång och efterfrågan 01/19
        • Rökare är värre än terrorister 01/19
        • Jobb: Nattvakandet 01/17
        • Jobb: Chocken 01/16
        • Jobb: Ankomsten 01/16
        • Premiärnerver 01/15
        • En ny morgondag 01/13
        • Servern hostar blod 01/12
        • Ett annat teflonminne i knipa 01/12
        • PI - Den rebelliska pixeln 01/11
        • Fem teflonminnen 01/08
        • Gårdagens modell = framtidens modell? 01/07
        • Söndags-roundup v1.08 01/06
        • Paraplegiska millipeder 01/05
        • Retroblogg: John Deere event 01/05
        • Jag skapar: Mechanicalanimal 01/05
        • Allt detta har redan hänt.. 01/04
        • Rör inte mina raketer 01/02
    • [+]2007 (159)
      • [+]December (50)
        • Nollsju, nollåtta, beh? 12/31
        • Samvetet sviker 12/30
        • RrrrRrRrRrRrr 12/30
        • Har du klent mjöl i påsen? 12/27
        • Trägen vinner 12/27
        • Den dag då du blir jag 12/26
        • Från mig, till er.. 12/24
        • Akut rimstuga 2007 - Leverans 2 12/23
        • Akut rimstuga 2007 - Leverans 12/23
        • Hej jag är efterbliven 12/22
        • Akut rimstuga 2007 12/22
        • Rimbeställningar mottages 12/21
        • Mnemiopsis Leidyi 12/21
        • Barbablogg 12/21
        • Blogger/Blogspot = BOJKOTT 12/20
        • Grisröv gånger två 12/20
        • Hulloh mistah alienz? 12/19
        • Jag skapar: Det var en gång.. 12/17
        • Selektiv objektiv subjektivitet 12/17
        • Söndags-roundup v50 12/16
        • I Sverige är vi alla laglösa 12/15
        • Telia skyldiga till våldtäkt 12/15
        • B-Portalen del III 12/15
        • Du är bara en arbetare 12/15
        • En ögonblicksbild 12/14
        • 0.00333333333 procent 12/14
        • Kukar, Fittor och andra människor 12/14
        • B-Portalen del II 12/13
        • D e f1 7kt eg, lr? 12/13
        • Fildelarens egen blogg 12/12
        • Än slank han hit, än slank han dit 12/12
        • Brun hårig sjuk sköterska 12/12
        • Föräldrars idioti 12/11
        • Rent piss i muggen 12/11
        • Jag skapar: Munkben 12/10
        • Du doftar, eh, elbrand? 12/10
        • Drömloggar 12/10
        • Karikatyrmoralen 12/09
        • Söndags-roundup v49 12/09
        • Roliga hack, tack! 12/08
        • Plus är minus 12/07
        • Svenska köttlotteriet 12/05
        • Flyga-som-en-vante-land 12/05
        • För lite rumpsex på kumla 12/05
        • Sju sjungande sjubbskinn 12/04
        • Transportsträcka 12/03
        • Söndags-roundup v48 12/02
        • Teflon Eventmarketing 12/02
        • Pendulum humdidum 12/02
        • Vad säger din T9 om dig? 12/01
      • [+]November (45)
        • Hängivna somalier 11/30
        • B-Portalen 11/30
        • Nyfikenienstrutis Piluttadigcancer 11/30
        • Murder! Insanity! Death! 11/29
        • En krammer til Osama 11/29
        • Pansarkryssaren mot horbyn 11/28
        • Eldklotter indeed 11/27
        • Straffa offret istället 11/27
        • Svackor och piratskägg 11/27
        • Barbapappa beware 11/25
        • Söndags-roundup v47 11/25
        • Den Gamla Goda Tiden 11/24
        • Ät inte frukt 11/24
        • Ett virus om dagen... 11/23
        • En flashback till Flashback 11/21
        • Ett finger i stjärten 11/21
        • Jag skapar: Trapped 11/20
        • Kassa föräldrar 11/20
        • Dyrbara tårar 11/18
        • Söndags-roundup v46 11/18
        • Moral? Haha visst. 11/17
        • Ett hajbett för en korv 11/16
        • Vetenskaplig rökridå 11/16
        • ICA, en soldats historia 11/15
        • 11 600kr penis, tack. 11/14
        • Retroblogg: Vad sa du? 11/13
        • Jag skapar: Namn saknas 11/13
        • Spidey eller Venom? 11/13
        • Matrixmodellen, en önskedröm? 11/12
        • Söndags-roundup v45 11/12
        • Känslokameleont på gott och ont 11/09
        • Det var droppen! 11/09
        • Hönsmammans dynasti 11/08
        • Finland importerar våld 11/07
        • Joelbitarhjälmen 11/07
        • Vårdslösa översättningar 11/07
        • 340 sextiljoner IP-adresser 11/05
        • Nattligt meckande 11/05
        • Klara, färdiga, JUL! 11/04
        • Söndags-roundup 11/04
        • IT-Banan? 11/03
        • Intro: Jag skapar 11/02
        • The little icke-nyhet that could 11/02
        • Sandmackor & Geggamojjamix 11/01
        • Achmed the Terrorist 11/01
      • [+]October (40)
        • 100 skäl att dissa Vista 10/31
        • Löjeväckande fantasisiffror 10/31
        • Ingen bryr sig 10/30
        • Sluta sparka på bordsbenen 10/30
        • Pingbackstorm 10/30
        • Poliser leker "Beck" 10/29
        • X-Finger 10/29
        • Välkommen! 10/28
        • Avbookad 10/26
        • Who r u? 10/26
        • Humor och Hat 10/26
        • Bahnhof über alles 10/26
        • Nästa land till rakning? 10/24
        • Nakna män 10/24
        • Va?! Vad sa du?! 10/23
        • (Retro) Squawks 10/21
        • Det var TV-spelets fel 10/19
        • Pedigree Puckon 10/18
        • FUSK! 10/17
        • Peters utmaning 10/17
        • Stureplanstofilerna 10/16
        • Facehook 10/15
        • Sarkastisk applåd 10/12
        • Pang pang, splatt 10/12
        • (Gästblogg) Drivande drev på drift 10/11
        • Akta dig, det är cancer! 10/10
        • (Retro) T9, Själens spegel 10/09
        • C64 Nostalgi 10/09
        • Crazy in the coconut 10/08
        • Pang, du är död 10/08
        • 22:00, god morgon 10/08
        • Demonen 10/08
        • Aj, min fot! 10/06
        • Jag köpte ett par skor.. 10/05
        • Två fel = ett rätt? 10/05
        • 01010011 01010100 01001111 01010000 10/05
        • Välkommen till kafferepet 10/03
        • Duracell? Bah! 10/02
        • Good riddance 10/01
        • Karma? Bah, sånt hittepå. 10/01
      • [+]September (8)
        • Clear! *ZAP* 09/30
        • Sondmatade fekalier 09/29
        • Censuren i Sverige? 09/28
        • Epilog 09/27
        • Icke förvånad.. 09/27
        • Rätt så tarvligt.. 09/26
        • Offerkappan passar inte 09/25
        • Skamgrepp i lågvatten 09/25
      • [+]August (1)
        • Memory is for quitters 08/21
      • [+]July (2)
        • Death and destruction 07/13
        • Who's who? Who does what? Why? 07/02
      • [+]June (2)
        • Lesson learned 06/19
        • *SPRKZT* 06/02
      • [+]April (6)
        • MMS Battle v1.0 04/27
        • *snyft* 04/20
        • Guns don't kill people 04/19
        • Autonoma Automatkarbiner 04/10
        • [Glauuud-Pauusk] 04/07
        • The day is what you make it, yeah right. 04/05
      • [+]March (3)
        • Overflow: Hidden was the key 03/23
        • Now scrub 't deck befer i keelhaul ye, ye filthy landlubber! 03/21
        • 06:51, press return. 03/14
      • [+]February (1)
        • Törnrosa vaknar... 02/10
      • [+]January (1)
        • The stuff i make. 01/03
    • [+]2006 (25)
      • [+]December (2)
        • Januärejuligen januärejuligen ojulenvara framtillpåska 12/27
        • Alltså. HAY GUISE! 12/17
      • [+]September (2)
        • Ska vi stanna, eller? 09/29
        • Fågelinfluensan, var fan tog den vägen etc 09/07
      • [+]August (2)
        • Pressen kan dra åt helvete, jävla tattare 08/28
        • Dyngrak silverfisk 08/02
      • [+]June (6)
        • Houston, we have a problem.. 06/28
        • Primo, Ninja och ??? 06/23
        • Edmund af Pengastinn 06/17
        • Reservblogg watch'n'go 06/11
        • Nightly ranting 06/10
        • Telia.se våldtog oss i ansiktet 06/03
      • [+]May (2)
        • CDON.COM våldtog oss i ansiktet 05/19
        • Bla bla... blabla... bl.... grmml... zzzz 05/02
      • [+]April (1)
        • You win the internet 04/12
      • [+]March (2)
        • kindness rekindled.. YEAH RIGHT 03/28
        • Kaboom 03/15
      • [+]February (5)
        • rm -rf REM 02/28
        • Copycat goes splat 02/27
        • Stålfarsan 02/22
        • Igelkottar på E4an 02/18
        • Baladali, Baladala, Mumidumi dom dida osv. 02/03
      • [+]January (3)
        • ... 01/25
        • IP-Feletån, Google Earth och Pseudonarkolepsi 01/19
        • TEMPO!? 01/11
    • [+]2005 (40)
      • [+]December (6)
        • We wish you a merry glögg i näsan 12/31
        • Intermission 12/20
        • Årets två mest efterblivna amöbor har utsetts :) 12/15
        • Blink, blink, blink, blink... 12/15
        • OMG If you read all of this i will shoot you 12/07
        • Russian hedgehogs should not bear arms 12/02
      • [+]November (19)
        • Ordgranater och verbskottsalvor 11/28
        • Drugs, diabolic of just.. stuff? 11/26
        • Obsessionsequence initiated 11/25
        • Bindgalna eskimåer med motorsågar 11/22
        • Nattens trygga famn 11/22
        • Flatlining, fun for the whole family! 11/20
        • We bomb countries that drink tea 11/18
        • 4 years, chiseled in a heart 11/16
        • Nattligt avbrott + dagligt benbrott 11/14
        • Förbjud det, Amen. 11/13
        • Fruktmaskinen skevar.. 11/12
        • Fruktmaskin? 11/10
        • A tribute to the rumpa 11/09
        • En känga i nyllet på Boxer-Robert 11/07
        • Stjärna skratt stjärna 11/06
        • w00t! 11/06
        • I have no idea what you're talking about.. 11/03
        • Alla dessa jävla beslut 11/02
        • Cykelapans vrede 11/01
      • [+]October (15)
        • UngDUMsgarantin 10/28
        • Frank i P3, 100 ord 10/25
        • OMG WTF? 10/24
        • Be a gentleman, gentle, man, got it? 10/20
        • VI LYSSNAR PÅ SURROUNDSOUND, FATTARU? 10/19
        • Pissed off 10/18
        • We don't like you, go away 10/17
        • No more kvällspress 10/16
        • Winter winter everywhere 10/14
        • Noll nio noll ett, tagit dos, piip! 10/13
        • Borta bra men hemma bäst 10/12
        • Pneumatisk käpphäst 10/10
        • Katatoniska kemoterapigiraffer 10/09
        • Vi lirar om släktklenoderna! 10/08
        • Kvinnan är överlägsen mannen 10/07

  • It'sa me, drf!

    The Teflonminne spirit.

  • RSSFeeda på inlägg
    RSSFeeda på kommentarer


  • Senaste inlägg

      Monday 23, Nov 09
    • Måndag! @ 13:09

    • Wednesday 18, Nov 09
    • “Det var jag som kasta” @ 14:03

    • Thursday 12, Nov 09
    • Luckily I speak leet @ 19:11
    • Tommy skrattar @ 17:46

    • Wednesday 11, Nov 09
    • Ni har tvingat min hand @ 12:05

    • Saturday 07, Nov 09
    • Maila tyst @ 17:15

    • Friday 06, Nov 09
    • Besök i berget @ 12:08
  • Kategorier

    • Allvarligt (145)
    • Gästblogg (1)
    • Humor (77)
    • Jag drömmer (6)
    • Jag skapar (13)
    • Jobb (9)
    • Personligt (123)
    • Rants (54)
    • Retroblogg (5)
    • Roundup (11)
    • Vackert (29)
    • Video (7)
    • Vlog (6)
    • Övrigt (15)
  • Jag läser varje dag

    • Andra Sidan
    • Bad Girl Nini
    • Blogge Bloggelito
    • Christian Engström (pp)
    • Cynism
    • Deep|edition
    • Drottningsylt
    • Engrafiteremit
    • Enligt Min Humla
    • Herr Klokboks Kollektion
    • Isabella Lund
    • Jonie
    • Kobbah
    • Lifter DC
    • Louise P
    • Med Vingar av Glas
    • Mickey J Barczyk
    • Miira
    • Opassande
    • Oscar Swartz
    • Polymeriska Tankar
    • Stationsvakt
    • Studiomannen
    • Sugbloggen
    • The “t” in wicked
    • The real mymlan
    • Ur hjärtat



Bloggportalen.se
Creeper
Bloggtoppen.se
Add to Technorati Favorites

Creative Commons License
MediaCreeper


Teflonminne © 2008. Leker med WordPress 2.8.4 CMS-Plattform
Inlägg och Kommentarer.

Prosumer 1.4.2 skapat av Nurudin Jauhari, Moddat av drf