Modebloggar är billiga horor

“Modeblogg” är ett ord som snart blivit mer urvattnat än kamelpisset Corona, och personligen tycker jag att 99% av alla “modebloggar” som finns är rent ut sagt värdelöst slöseri med bandbredd och lagringsutrymme. Bara för att man lägger upp bilder på sig själv bärandes fula vågade kläder i ful nyskapande miljö med ett fult vinnande leende klistrat på det fula fotogeniska ansiktet och skriver några rader om hur dagen varit så är man ingen modeblogg, man är bara ytterligare en anonym fjollpanna med en oförklarlig vilja att visa upp sig samt på tok för mycket pengar att spendera på nya kläder.
Ja, nu kanske det sticker lite i ögonen på vissa, och ett par muspekare där ute börjar väl redan av egen maskin att krypa så sakteliga nedåt mot kommentarsfältet för att spy ur sig något föga genomtänkt, troligen felstavat, och med all säkerhet drypande av självförnekelse, men innan dessa tangentbordskrigare gör sig själva en otjänst föreslår jag att de läser klart.
Tyvärr har jag inte ensamrätt på att definiera vad en modeblogg är och inte är, språket är föränderligt och styrs av dess användare, inte av mig enbart vilket förstås är synd och skam och en förlust för alla andra svensktalande. Men i mitt universum – där jag är omnipotent härskare klädd i ett par urtvättade noname-jeans med söndertrampade byxben hängande på trekvart och bar överkropp – kvalificerar sig varken KENZA, Engla´s Showroom eller Blondinbella in på prispallen. Det är för mycket krimskrams och värdelöst vetande istället för fokus på just MODE.
Om jag köper en tidning som heter BIL & MOTORSPORT, så förväntar jag mig att det från första till sista sidan kommer handla om just bilar och motorsport, jag vill inte se sida upp och sida ner med information om vad artikelförfattarna gjorde i helgen, vad de åt till frukost, eller för den delen se bilder på deras loppiga husdjur.
Om jag går in hos Opassande så förväntar jag mig att bli försedd med ett länkpotpurri och små snippets och funderingar kring dessa länkars innehåll, och ibland även längre fokuserade inlägg. När jag ser att Blogge Bloggelito skrivit något nytt vet jag även där redan innan jag går in och läser att jag kommer bli serverad samhällskritik snitslad med elokventa formuleringar och en snoraktigt hög språknivå, och när Mymlan skrivit något nytt vet jag att det kan handla om precis vad som helst, en överraskning varje gång.
Men vad fan händer om man går in på en “modeblogg”? Handlar den om mode, trender och marknad? Nej, man får istället veta en massa jätteintressant information om hur kul helgpartyt ska bli, hur äckligt måltidsersättningen skribenten dricker smakar, hur söt den nya hundvalpen som införskaffats är och därtill allehanda snippets i stil med “Åh shit haha jag gick på stan och ba såg värsta klänningen jag ba måste ha, lägger upp bild imorrn! *puss puss*”.
På topplistan på bloggportalen under kategorin Mode & design finns det två stycken som jag tycker kan stoltsera med att kalla sig själva modebloggar. Febers Stockholm Streetstyle och Karolina Skandes Hotspotbloggen. Streetstyle är strippad av allt personligt och fokuserar endast på streetmode genom blixtintervjuer på gatan, Hotspot har också fokus på mode och bransch i varje inlägg utan att glida iväg om struntprat kring hundrackor och frukostval allt för mycket.
Övriga “modebloggar” på topp 10 är nedskräpade med husdjur, pojkvänsbilder, festredovisningar, bantningsönskningar och allsköns vaniljinfo som inte en jävel bryr sig om förutom de rikspuckon utan egen identitet som slaviskt går och köper vad helst som nämns av “eliten” för att inte riskera att vara “ute” till helgen. Problemet är ju bara att man per definition är ute så fort man köper något som är trendigt och hett. “Jag fick tag i väskan innan den blev slutsåld!” är något som inte bör bemötas med ett “Grattis” utan ett “Vad tråkigt att alla andra har en likadan väska som du nu”.
Det som är grädden på moset i den här illaluktande kastrullen är just metoden aspirerande fejkmodebloggare använder sig av för att ragga besökare, jag talar förstås om köpta länkar – som Bloggtidningen skriver om här – genom upprepade tävlingar som alltid på ett eller annat sätt involverar en “Goodiebag” som pris och en länk till bloggen som betalning för “lotten”.
Det är billigt. Jag ser framför mig en prostituerad som står i gatuhörnet och skriker “Är det ingen som vill knulla mig?! KOM IGEN TJUGO SPÄNN VAFAN!”, inget ont om horor i sig, men ni fattar galoppen. Det är billigt, smutsigt och jag hissar direkt varningsflaggan. “Jisses, det här måste verkligen vara en katastrofalt skitdålig blogg om det krävs mutor för att få besökare.”
Så hur är det egentligen, är modebloggarna ett hot mot bloggosfären i sig? Knappast. Den etablerade skaran framgångsrika bloggare står enat och viker inte av från modellen att hängivna läsare vinns genom innehåll, inte mutor. Alla dessa fejkmodebloggar är inte mer än en irriterande fluga som envisas med att surra loss när man försöker sova. Däremot är just fejkmodebloggarna ett hot mot Riktiga Modebloggar™ eftersom de skriker högst och köper topplisteplaceringar som egentligen tillhör mer kvalificerade människor.
Bojkotta de där billiga hororna som står och säljer sig till lägstbjudande i gathörnen och sikta på de mer seriösa eskorterna som garanterar innehållsleverans.
Bloggosfären om: Mode, Bloggande, Modebloggar, Köpta länkar







Saturday 26 Jan 2008 @ 15:56
[]
hear! hear!
Saturday 26 Jan 2008 @ 16:24
[]
Ja.
mymlan’s last blog post..innan internetet fanns
Saturday 26 Jan 2008 @ 16:43
[]
[...] annan sak. Jag har länge funderat på att skriva om modebloggarna. Men det behövs inte längre. Teflonminne sa allt som behöver sägas, bättre än jag någonsin kunde ha sagt det. [...]
Saturday 26 Jan 2008 @ 16:46
[]
Kjempegrejt och mitt i fuckin prick.
Saturday 26 Jan 2008 @ 16:57
[]
*asg* Jag hade faktiskt funderingar på att surfa runt bland modebloggarna för att se vad allt jäkla hallå var! Men nu behöver jag inte! :D Tror du förtjänar ett tack från oss alla!
emma’s last blog post..Censur i upphovsrättens namn
Saturday 26 Jan 2008 @ 17:25
[]
Det finns väl knappt några modebloggar i Sverige? Det handlar väl mest om Outfitbloggar, d.v.s. man visar vad man har på sig och förväntar sig hundra “Hurra vad fint vad gulligt vad sött”.
“Modebloggarna” är ju oftast stora bekräftelsetorskar att man undrar om inte en psykolog vore mer värdefull för den personens personliga utveckling än blogg.se. De får ju totalpanik om någon skriver att en kjol är ful, trots att de själva beskriver bloggen som en modeblogg. Om det nu handlar om kläder varför ta det så personligt? Varför känner de sig så kränkta?
Ulrika’s last blog post..Nice clothes
Saturday 26 Jan 2008 @ 17:28
[]
Det finns för många modebloggar, och för många av dom handlar om allt annat än just mode… Det har du helt rätt i.
aku’s last blog post..tre små bokstäver
Saturday 26 Jan 2008 @ 18:05
[]
Bloggar där jag ser pågår en tävling trycker jag direkt på alt+F4.
Saturday 26 Jan 2008 @ 18:11
[]
Välskrivet som vanligt! =)
Det är snudd på att jag har lust att dra en copy-paste (säger man så?) på Ulrikas kommentar, för den sammanfattar rätt bra vad jag först var på väg att skriva.
Ytligare innehåll får man i regel leta efter och precis som du skriver är det i regel mest innehåll av typen “Det här hade jag på mig idag. Nu ska jag kela med min hamster och läsa nya numret av Frida.”.
Det vore en annan femma om det låg lite tyngd bakom materialet. Lite mer djupgående artiklar och reportage, gärna något som även gör att vi killar/män kan få ut lite mer av det med. Jag har aldrig känt mig hemma i tunikor, leggings och klackskor nämligen. Kanske är jag ensam om det problemet?
Sedan måste jag gå lite lätt OT med. Jag vet inte om det är min uppkoppling som har fått reumatism eller om det är så att denna blogg har anlag från en sengångare… Den känns lite seg av sig nämligen. Jag delar gärna med mig av tips som kan ge lite extra fart åt sidan, men för att slippa ett långt utlägg med instruktioner och annan bråte här så välkomnar jag dig att dra iväg ett mail i bakhuvudet på mig ifall lusten faller på.
Trevlig kväll!
Kristoffer Forsgren’s last blog post..Google utvecklar mac-version av Picasa
Saturday 26 Jan 2008 @ 18:24
[]
Kanske man skall kalla de tre som du refererat till, modellbloggar eller sex-and-the-city-bloggar utan sex…
Monika Ringborg’s last blog post..Klick
Saturday 26 Jan 2008 @ 19:14
[]
Sååå…. rätt. Otroligt skoj att hitta en blogg som jag inte visste fanns – att den undgått mig.
Saturday 26 Jan 2008 @ 19:39
[]
Drottningen skrev:
mymlan skrev:
Ulrika skrev:
*nickar* Tack!
Saturday 26 Jan 2008 @ 19:40
[]
emma skrev:
Det är faktiskt ett äventyr att glida runt bland dem, äventyrligt på ungefär samma sätt som det är att dricka mjölk som passerat datummärkningen med tre dagar.
Saturday 26 Jan 2008 @ 19:53
[]
Ulrika skrev:
Outfitbloggar, hmm, i like it! Träffande som attan.
Ja, om man nu gillar att lägga upp bilder på sig själv bärandes olika kläder i väntan på att få höra vad folk tycker så är väl det FINE, men man ska banne mig inte kalla sig för modeblogg bara för det.
Saturday 26 Jan 2008 @ 20:02
[]
aku skrev:
Precis, fejkmodebloggarna står som spön i backen!
Fotograf skrev:
Sunt så det förslår! Även om jag föredrar att stänga den aktuella tabben istället för hela webbläsaren. ;)
Saturday 26 Jan 2008 @ 20:09
[]
Kristoffer Forsgren skrev:
Ja, en riktigt insatt modeblogg skriven av ett proffs som kan branschen och kanske till och med kan dela med sig av inside-info då och då är fanimej något jag själv skulle kunna grotta ner mig i en kväll, och då har inte jag heller några dolda stilettklacksfetischer eller en hemlig önskan om att se snygg ut i klänning (det gör jag förvisso, men det är beside the point).
Det där med slöheten blir jag lite förvånad över, så vitt jag ser i loggarna så kör du Firefox och det borde inte vara några prestandaproblem där, det finns en plugin jag kör för arkivet som gör att IE7(och kanske även IE6) spyr blod vid varje sidladdning, men sist jag funktionstestade med FF gick det som smort.
Jag skickar ett mail till dig ändå så får du dela med dig av tips och trix, kanske finns något jag har nytta av!
Väl mött!
Saturday 26 Jan 2008 @ 20:10
[]
Monika Ringborg skrev:
Än så länge tycker jag Ulrika slog huvudet på spiken med “Outfitbloggar”. :D
Nemo skrev:
Välkommen åter!
Saturday 26 Jan 2008 @ 20:41
[]
Jag ska sluta läsa din blogg, för jag blir så jävla avundsjuk på hur klockrena inlägg du spyr ur dig hela tiden ;-)
Saturday 26 Jan 2008 @ 21:10
[]
åh så taskigt! du vet ingänting om mode. sermnaj dirrekt på bilden. tror du att d e cool med avanc erade ord eller. psyke! haha!
;)
Stefan’s last blog post..Tomt
Saturday 26 Jan 2008 @ 22:19
[]
Just ordet mode kan man fundera över. Det hela handlar om tjejer som vill pladdra ha kul och ha trevligt. Jag tycker att de ska ha en egen kategori bara… Det blir lite mystiskt att se dessa “tjejbloggar” mitt bland exempelvis Blogges inlägg.
Sen det här med hur blogglänkar används är en intressant sak i sig. Men det tycks ingen av modebloggarna greppa. De tror att (vi) jag är avundsjuk. Så är det ju nu inte, vi har knappast samma publik ;-) ;-)…
Bloggportalen borde ha en egen kategori för tjejbloggar som lottar ut modegrejer. Jag vill mena att det är en intressant grej i sig nämligen.
Mary’s last blog post..Och så börjar jag på allvar fundera på piratpartiet som alternativ…
Saturday 26 Jan 2008 @ 22:33
[]
Har varit offline ett tag – både rent bokstavligt och bildligt. Har en timme eller så då jag är lite med, och då läste jag det här. Du är så briljant! Heja!
Sunday 27 Jan 2008 @ 00:45
[]
Robert skrev:
“Äsch, den här gamla trasan.” säger jag som en annan kärring på bal. ;)
Stefan skrev:
Helt förjävligt att inte någon äkta sådan kommentar kommit än, vi håller tummarna för morgondagen.
Sunday 27 Jan 2008 @ 00:54
[]
Mary skrev:
Det är just det här jag menar är fel. Modebloggar ska inte handla om “tjejer som vill pladdra ha kul och ha trevligt”, det har man en vanlig vaniljblogg till. Jag är ingen fascistisk elitist som tycker att chattbloggar ska elimineras, inte alls. Vad jag förespråkar är att bloggare är ärliga med sina intentioner och sanna mot sitt innehåll.
Vill du driva en chattblogg där du tar kort på dina kläder, husdjur, din frukost, pojkvän, flickvän, mamma, whatever så är det som jag sade i en kommentar här ovan FINE, men påstå då inte att du är en modeblogg för det är du inte.
För min del får man gärna starta en blogg och enbart posta bilder på gammal ost i kylskåpet varje dag, men om man marknadsför bloggen som “Kulinarisk Upplysning” så är det missvisande och förkastligt.
Sunday 27 Jan 2008 @ 00:55
[]
Pia skrev:
Skönt att du hann in hit med så begränsad tid. ;) *bocka*
Sunday 27 Jan 2008 @ 11:11
[]
Halleluja!
Jag har två gånger skrivit om det, men har inte riktigt samma formuleringsförmåga som du. Tack för att du satte mina tankar på pränt.
mamselamsen’s last blog post..Varför vi köpte en Sodastreamer.
Sunday 27 Jan 2008 @ 12:02
[]
Ja! En idé! Man kan tagga alla inlägg med ngt med “mode” (och sex förståss) *ilar*
Sunday 27 Jan 2008 @ 12:18
[]
Ett av det mest uppfriskande jag läst på länge :)
Sunday 27 Jan 2008 @ 12:25
[]
Ingenting jättenytt, men sant för all del. Reagerar dock på din jämförelse med prostituerade – horor eller eskort – jag hoppas verkligen att du menar att hela bloggvärlden då kan liknas vid någon av de benämningarna, och att du inte endast syftar på modebloggarna? I så fall börjar det bli underligt och det vore fint om du förklarade vad som är mer prostituerat med den inriktningen…
I övrigt är nog allt sig likt. Man väljer ämne och stil och det påverkar hur många läsare man får. Du har nu förmodligen fått ett uppsving i läsarantal pga flörten med de modeintresserade? Att dissa något ger alltid mer gensvar i form av kommentarer än att vara glad. Kommentarerna som kommer är sedan mestadels kategoriska, antingen totalt för eller totalt emot. Men läsarantalet går upp.
Sunday 27 Jan 2008 @ 13:04
[]
Word…
hit återvänder jag.
Sunday 27 Jan 2008 @ 13:09
[]
HAHHAA jag dööör. tkr precis samma som dej :D
Sunday 27 Jan 2008 @ 13:14
[]
mamselamsen skrev:
Ingen orsak! Det är lättare att skriva vad andra tänker, för här uppe är det tomt. ;)
Sunday 27 Jan 2008 @ 13:21
[]
J. skrev:
Horfaktorn var jag ganska tydlig med, lite smått förvånad över att du inte hängde med, det är de köpta länkarna som ligger till grund för den jämförelsen. Nej, hela bloggvärlden passar inte in på den beskrivningen.
Och för att stilla dina övriga funderingar kan jag avslöja att besöksantalet efter den här posten ökade ungefär lika markant som en fjärt i kosmos.
Sunday 27 Jan 2008 @ 13:54
[]
Jag förstod horreferensen, det jag undrade över var eskortreferensen. Som jag förstod det utifrån texten så syftar det med “seriösa eskorter” på de sk. riktiga modebloggarna. Missförstod jag?
Sunday 27 Jan 2008 @ 14:12
[]
well… allt har två sidor.
Jag personligen gillar att läsa så kallade “modebloggar” som är personliga, man lär känna personen bakom bloggen, ala dokusåpa. Jag tror att de flesta vill läsa personliga saker om om personen vars blogg de börjat följa då läsaren till slut tror sig känna personen.
Det är lättare att följa en person “slaviskt” om man känner personen. Det är ju det alla stora ledare satt fokus på – att få sina anhängare att känna ett personligt band – först då ställer anhängaren sig bakom ledaren – i vått och torrt.
Man kan välja att bli ledare inom flera olika saker, mode, förtal, inlägg om billiga horor, Amerikas förtryck över svaga delar av världen, kapitalismen – you name it.
Jag själv vill gå in på en blogg och se att den är humoristisk, sarkastisk, personlig – om det innebär outfitbilder – so be it. En ren saklig blogg blir för mig… hmm.. .tråkig och slutar oftast där – vid ett besök.
Men hey – thats just me.
Sunday 27 Jan 2008 @ 14:14
[]
J.:
Jag tror inte att du missförstått någonting, fast hur det kommer sig att du snöat in på mitt val av analogi förstår jag inte.
Sunday 27 Jan 2008 @ 14:17
[]
Hahaha så fucking jävla klockrent!!! Kunde inte skrivit det bättre sjäv. Du sätter ord på det många tänker men inte orkar slösa energi på att plita ner. Så tack! Du gjorde nog många en tjänst hahaha!!!
Sunday 27 Jan 2008 @ 14:26
[]
Johanna:
Jepp, that’s just you.
Att du även – om än inte avsiktligt – likställer modebloggarna med sektledare och fanatism är ju smått roande, men du har missförstått själva poängen med mitt inlägg.
Jag skiter i vilka bloggar du läser, varför du läser dem och huruvida du ställer upp och lånar ut en tusing när den där bloggaren du känner har det krisigt eller inte.
Det jag opponerar mig emot är bloggar som utger sig för att vara något de inte är. En personlig blogg är precis just det, _personlig_, att påstå att man är en modeblogg när man egentligen bara är en bloggare som gillar kläder och att berätta vad man gjort under dagen är hyckleri.
Och så de köpta länkarna förstås, vilket fullkomligen skriker ut att man inte är värd tiden det tar för sidan att ladda.
Sunday 27 Jan 2008 @ 16:54
[]
Kan man inte ana lite avundsjuka här? Det sticker nog också i ögonen för att det är kvinnor som äger dessa framgångsrika modebloggar. Visst, det är lättförtjänta pengar men unna dem det….
Sunday 27 Jan 2008 @ 17:14
[]
Nej – jag härleder till din kommentar:
“vaniljinfo som inte en jävel bryr sig om förutom de rikspuckon utan egen identitet som slaviskt går och köper vad helst som nämns av “eliten” för att inte riskera att vara “ute” till helgen”
Hmm.. min åsikt är att bättre att dessa “rikspuckon” utan egen identitet (vilket, by the way, är att skrapa lite väl ytligt på ytan men det är ju bara ditt sätt att vara – skrapa på ytan och provocera – helst på söderhak med palestinasjal virad runt halsen gissar jag) följer en modebloggerska istället för att hamna i knarkhärva eller misshandlande pojkvän, eller kanske rent av en pojkvän som inte låter “rikspuckot” köpa de senaste jeansen som alla skriver om för att det är soooooooo Mainstream….
Och det skiter du säkert också i men jag ville ändå förtydliga vad jag menat med de som “slaviskt” följer sin bloggidol.
Men som sagt, det är bara vad jag tycker.
Sunday 27 Jan 2008 @ 17:16
[]
Camilla skrev:
Haha, som om jag skulle bry mig om det sitter en kuk eller en fitta mellan benen på en bloggare, vad lever du i för patriarkatfantasi egentligen? Schas.
Sunday 27 Jan 2008 @ 17:23
[]
Johanna:
Haha, söderhak och palestinasjal? Nu får du allt bjuda på lite av den tunga hostmedicinen du smuttat på, jag vill också virra bort mig som en kamelprutt i en burk oliver!
Vad du säger är alltså att man har två val här i livet, antingen skaffar man sig en bloggidol vars modenycker man följer slaviskt eller så hamnar man i knarkträsket och blir spöad av sin partner. Well done!
Du har fortfarande inte fattat att det som är fel här är faktumet att de flesta “modebloggerskor” inte är några jävla modebloggerskor utan vanliga vaniljbloggare/chattbloggare. Och om de slutade kalla sig själva modebloggar så skulle problemet vara löst.
Hur jävla tätt packat är det där uppe egentligen? Jag förklarade det här för dig i den förra kommentaren.
Sunday 27 Jan 2008 @ 17:30
[]
Underbart när du skriver sånt jag stört mig på så länge men inte lyckats formulera…
Det allra bästa med de här sk. modebloggarna är att man kan undvika dem.
Nini’s last blog post..Fredags 5
Sunday 27 Jan 2008 @ 17:54
[]
Jag hörde dig första gången – jag har inte lässvårigheter – och jag kommenterade inte hela poängen med ditt inlägg utan de hårda ord du använder dig av samt vissa stycken av din text.
Ta inte illa upp med palestinasjalen, det var ju till och med mode en gång i tiden. ;P
Påhopp och sånt är inte riktigt min grej, jag ville mest lägga fram en annan synpunkt än den du lägger fram… förutom din själva poäng med hela inlägget. Den har jag inte ens kommenterat men om du blir road av att ha pajkastning och absolut måste racka ner:
“Johanna:
Haha, söderhak och palestinasjal? Nu får du allt bjuda på lite av den tunga hostmedicinen du smuttat på, jag vill också virra bort mig som en kamelprutt i en burk oliver!”
och
“Du har fortfarande inte fattat att det som är fel här är faktumet att de flesta “modebloggerskor” inte är några jävla modebloggerskor utan vanliga vaniljbloggare/chattbloggare. Och om de slutade kalla sig själva modebloggar så skulle problemet vara löst.
Hur jävla tätt packat är det där uppe egentligen? Jag förklarade det här för dig i den förra kommentaren.”
So be it, racka ned, det kanske får dig att må bättre…
Då har du ju uppenbart något annat att irritera dig över än de så kallade “modebloggerskor” där ute vars bloggar du absolut måste besöka och irritera dig över.
Have fun.
Sunday 27 Jan 2008 @ 18:34
[]
Nini:
Tack, och Ord.
Johanna:
Om du har synpunkter som handlar om det jag skriver om kan du gärna dela med dig av dem här, om du däremot bara känner dig träffad som en fejkmodebloggerska och tar illa upp av mina
hårdasanna ord så är väl det tråkigt, men inget som jag tar hänsyn till.Jag är med rätta irriterad på bloggare som utger sig för att vara något de inte är, och jag lunarstormifierar inte bloggen genom att gå som katten kring het gröt i mina formuleringar, rakt på sak men _aldrig_ med enda avsikt att provocera.
Sunday 27 Jan 2008 @ 18:35
[]
Johanna skrev:
Men ffs! Lägg ner Johanna. Det är rätt så uppenbart att du känner dig träffad av inlägget. Fine! Ta åt dig bäst du vill, speciellt om du kallar din blogg för en “modeblogg”, men försök att inse att det som skrevs inte var personligen riktat till just dig och ge fan i att försöka ge dig på dina små pesudoanlyser gällande människan bakom texten, en text som uppenbarligen med tanke på kommentarerna som inkommit faktiskt framför en åsikt delad av många.
nef’s last blog post..Sju sanningar?
Sunday 27 Jan 2008 @ 19:07
[]
haha…….jo jag är oxå en katastrof i köket, har utlöst brandlarmet X antal gånger ;) det är därför min pojkvän tar på sig kockmössan
btw: du såg säkert att jag länkade till detta inlägg, tyckte det var det bästa jag har läst på länge , hoppas det var ok, om inte säg till så tar jag bort länken :)
Sunday 27 Jan 2008 @ 19:08
[]
Absolut inte – min blogg är ingen modeblogg utan är skapad av en anledning, att mina vänner från Sthlm smidigt skall kunna få info om vad som händer i mitt liv, det är absolut ingen modeblogg – även om kläder figurerar och detta endast för att jag gillar det.
Gällande mina små pesudoanlyser om människan bakom inlägget, så gör jag ju bara vad du gör i inlägget – små pesudoanalyser av alla fekade modebloggare.
Hey, det är din blogg – och säger du att du inte är ute efter att provocera så är du ju inte det.
Det jag hakade mig upp på var inte poängen med inlägget, utan de drastiska liknelserna samt hårddragna slutsatser.
Jag håller med dig att allt för många kallar sig själva för modebloggerskor och har allt annat än mode i bloggarna, samt att köpta bloggar oftast suger.
Sunday 27 Jan 2008 @ 19:13
[]
catya skrev:
Nu är det förvisso kutym att svara på sin egen blogg om man svarar på en kommentar som lämnats just där (som min), annars blir det lätt förvirrat för andra läsare att hänga med i var som händer och sker egentligen. :P Du får väl komma undan för den här gången med din crosscomment!
Och i bloggosfären ber man inte om lov att länka, här länkar man som man vill, inga tillstånd behövs fyllas i och inga blanketter skickas in, it’s a free world! Väl mött i fortsättningen, utan brandlarmsolyckor. ;)
Sunday 27 Jan 2008 @ 19:20
[]
drf har tänkt alldeles för mycket på detta. Det är bara att ignorera.
Sunday 27 Jan 2008 @ 19:21
[]
Johanna:
Jag noterade direkt att du är ärlig med din blogg och inte utger dig för att vara något du inte är, hade det varit annorlunda hade du med säkerhet hört det vid det här laget. Som jag sagt tidigare är jag inte ute efter att attackera chattbloggare i sig, utan enbart chattbloggare som utger sig för att vara något annat än de egentligen är.
Dock så kanske du bör hålla reda på vem det är du svarar, den som kommenterade dina pseudoanalyser var inte jag utan nef.
Sunday 27 Jan 2008 @ 19:22
[]
Ingemar skrev:
Que?
Sunday 27 Jan 2008 @ 19:23
[]
Aha… hängde inte med där.. Sorry.
Fred? :)
Sunday 27 Jan 2008 @ 19:28
[]
Johanna skrev:
Vi har aldrig krigat, bara diskuterat. *skaka hand*
Sunday 27 Jan 2008 @ 20:22
[]
Hårda ord och liknelser fick mig visst att tappa tempramentet… vet inte riktigt varför och beklagar detta.
Well, Anger management är nog något för mig. Sambon min håller säkert med.
:D
Ha en fortsatt skön söndag.
Sunday 27 Jan 2008 @ 22:35
[]
Oj så sant! Började skriva om detta otyg med alla tävlingar som dyker upp på ex. knuff nu för tiden och knuffar bort vettiga inlägg men jag fick annat och göra och blev aldrig klar.
Och inte behöver jag skriva något nu, behöver bara peka på ditt inlägg.
Béatrice Karjalainen’s last blog post..Galen?
Sunday 27 Jan 2008 @ 23:43
[]
Jag håller med dig fullt ut! Du gav mig njutning, tack!
Vicky’s last blog post..Visuella rum
Monday 28 Jan 2008 @ 00:20
[]
Känner personligen inte att jag snöat in, men vill gärna förstå tänket bakom att de sk seriösa modebloggarna motsvarar eskorter. Kanske var det en stilistisk grej för att ge lite extra tyngd, men om du likställer både de oäkta och äkta modebloggarna med prostitution, alltså horeri för de första och eskort för de senare, så vill jag gärna ha en förklaring för varför antingen modebloggarna är bloggvärldens enda prostituerade, eller om du menar att bloggvärlden generellt är en typ av prostitution, där de äkta bloggarna kan jämföras med eskorter. Det sista fallet, bloggvärlden överhuvudtaget, har jag inga problem med whatsoever, det föregående, modebloggarna, kommer annars att få mig att känna visst obehag.
Monday 28 Jan 2008 @ 18:38
[]
[...] Bloggat: Trotten, Teflonminne, Bloggtidningen, Borgarmedia: AB1, AB2, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SVD1, SVD2 Andra bloggar om: [...]
Monday 28 Jan 2008 @ 21:19
[]
lustig grej. klickade på en länk på en annan blogg jag läser, som var hit. läste ditt inlägg, och började fundera att bilden på dig var lik någon..
sen tittade jag på urlen och hajjade till. haha. tjena drf, det var några år sen. ;)
eatfrog’s last blog post..Hemliga texter
Wednesday 30 Jan 2008 @ 00:19
[]
Du, fan vad skönt med en vettig blogg fylld med vettiga åsikter.
Wednesday 30 Jan 2008 @ 16:13
[]
[...] Mer detaljerade tävlingsregler finnes HÄR. [...]
Wednesday 30 Jan 2008 @ 16:45
[]
Béatrice Karjalainen, Vicky & ida!:
Tack och bock!
eatfrog:
Haha det var som fan, har du hittat hit. :) Vill du tjöta lite så är gästboken ledig. Ha det gott.
Tuesday 05 Feb 2008 @ 15:02
[]
Humor? Humor!…
Jag gick in på bloggportalen tidigare idag och klickade mig fram till topplistan över de mest besökta privata bloggarna i ka……
Thursday 07 Feb 2008 @ 00:05
[]
[...] ventilerade mig tidigare om dessa evinnerliga fejkmodebloggare som likt inflammerade hemorrojder från helvetet envisas med [...]
Friday 08 Feb 2008 @ 15:00
[]
[...] Bloggat: Kamferdroppar, Teflonminne1, Drottningsylt, Teflonminne2, Teflonminne3, Petter Partikulärt, Jinge1, Blondinbella, Kenza, Stina-Lee Borgarmedia: Metro1, Metro2, E24, DN1, [...]
Monday 25 Feb 2008 @ 20:39
[]
Du vet hur man får respons och verkar ha hittat din målgrupp bra där
Monday 25 Feb 2008 @ 20:44
[]
Kan väl inte mer än hålla med dig.
och ordet “dagens outfit” får mig att känna hur spyan är påväg upp…
Lycka till med allt, och fortsätt ditt bloggskrivande på detta sätt :)
Monday 25 Feb 2008 @ 21:43
[]
Fint skrivet!
Själv valde jag att attackera en känd profil här i bloggosfären.
Nämligen Blondinbella.
Monday 25 Feb 2008 @ 21:46
[]
Bra killen, mycket bra skrivet.
Mvh
Mats
Monday 25 Feb 2008 @ 22:09
[]
Fan vilket bra inlägg!
Monday 25 Feb 2008 @ 22:18
[]
Tack.
Himla skönt att någon faktiskt uppmärksammar hela fenomenet. Är riktigt less på att hamna på diverse bloggar som utlovar läsande om, för mig, intressanta ämnen som sedan visar sig vara en dagsredovisning med allt från nya skorna till den ointressanta frukosten.
Personligen driver jag två bloggar, en om hunden och en pysselblogg. Bägge två fungerar som ett slags arkiv över saker jag pysslat eller dagbok för hundens utveckling och vardag. De fyller sin funktion, och vill folk läsa dem så är det bara en rolig bonus för mig.
Marie’s last blog post..Badskumt
Tuesday 26 Feb 2008 @ 00:21
[]
Detta är enormt.
Tuesday 26 Feb 2008 @ 15:59
[]
Du har en poäng, men det är inte som om du måste sticka in din fejja mitt i hor-flug-boet. Det värsta som händer är att en hora lurar in dig i boet. Så fort du är där märker du ju om det inte finns något annat än mini-hundar och bantningskurer. Då finns den lilla röda knappen med x uppe i högra hörnet två millisekunder bort.
Skit i och läsa om det är så himla provocerande.
Tuesday 26 Feb 2008 @ 23:04
[]
Rebecka skrev:
Det kan du lita på.
Marie skrev:
Ja det är det jag opponerar mig mest emot, just det här envisandet med att vara oärliga i sina avsikter. Om man vill skriva en blogg som är av dagboksvariant så är det liksom FINE, men då ska man också – precis som du – inte hymla med det. :)
Fia skrev:
Det där resonemanget håller inte, för om du verkligen stod för det du skrev här ovan så hade du aldrig skrivit det (härligt moment 22 va?) utan istället tryckt på “den lilla röda knappen med x uppe i högra hörnet två millimeter bort”. Eller hur? ;)
Wednesday 27 Feb 2008 @ 03:45
[]
Haha. Jag undrade just var alla kommenterare kom indimpande ifrån.
Utöver själva inlägget och det lilla ordförståelseproblemet så var ju en del kommentarer rätt så skrattretande. Speciellt frk. Lilijas:
“Postat av: My
Jag tycker det är sjukt att folk kan hata så himla mycket! Han måste ju ha en hel del problem. Glada människor hatar inte så sjukt aggressivt.
& ang. snippets (om det nu är samma som snippor), så är det väl ok att kalla alla killor för kukar nu då? Suck.”
Är det inte rätt så typiskt det där att om man inte passar in i normbubbleivrarnas mall, om man vägrar att hålla sig innanför lådans väggar, om inte tycker preciiis likadant och gillar samma saker så “måste man ju ha en hel del problem”. Eller så är man sjuk. Mår dåligt. Har haft en taskig uppväxt. Und so weiter. :P
nef’s last blog post..handikapp vs handikapp
Wednesday 27 Feb 2008 @ 13:12
[]
Hehehe diggar inlägget skarpt. Couldn’t agree more. Vi själva (jag & A) har väl ingen direkt upplysande blogg, mest ett tidsfördriv, och allehanda grejer, men vi försöker iaf inte tro att vi e modebloggare som 90% av alla andra :D Vi bara “bloggar” :) Hur som, kul inlägg, right on & bra uttryckt!
Tjingeling på dej!
Wednesday 27 Feb 2008 @ 13:40
[]
Dina ord måste gälla från många ute i “bloggeriet”. Själv är jag bara en halvtaskig familjebloggare och inte alls så givande för allmänheten utan mer för mina nära och kära. Jag håller i vilket fall med dig i ditt uttalande.
Friday 07 Mar 2008 @ 17:23
[]
Luv ya!
Så bra!
Monday 10 Mar 2008 @ 14:26
[]
modebloggar = bekräftelse bloggar?
Sunday 16 Mar 2008 @ 15:49
[]
Så förbannat bra skrivet! Jag håller med dig i precis allt & dina formuleringar är helt enkelt briljanta.
Det är inte modebloggar man talar om, det är personliga krimskramsbloggar innehållandes lite shopping. Shoppingbloggande kan för den delen heller inte kallas för modebloggande!
Sunday 16 Mar 2008 @ 23:53
[]
Sant. Absolut. Dock tror jag att vissa läsare uppenbarligen gillar att få en inblick i “modebloggarens” liv så att det blir en aning mer personligt.
Men vad vet jag. De få gånger jag har varit inne på en modeblogg har jag vänt illa kvickt.
Monday 17 Mar 2008 @ 00:51
[]
Första gången jag läser din blogg, håller med dig till fullo. Creds för ett välskrivet inlägg!
Tobbe’s last blog post..På vift i hbg
Monday 17 Mar 2008 @ 06:30
[]
Candy:
Hear hear.
Aurosia:
Jo självklart, om det inte fanns genuint intresse för bloggen så skulle såklart ingen läsa den, det är inte heller läsarna jag egentligen klagar på – även om det förekommer lite agg mot dem – utan mitt onda öga riktar sig mot just det oärliga i att kalla sig “modeblogg” när man inte är det.
Tobbe:
Välkommen åter!
Wednesday 19 Mar 2008 @ 18:30
[]
Tänkte precis skriva om det du tar upp, innan jag hittade din, så jag skiter i det, min hade nog inte blivit lika bra :)
Friday 28 Mar 2008 @ 11:27
[]
[...] Dessutom både log och applåderade jag när jag läste, “bojkotta de där billiga hororna som står och säljer sig till lägstbjudande i gathörnen och sikta på de mer seriösa eskorterna som garanterar innehållsleverans.” Läs inlägget här. [...]
Tuesday 10 Feb 2009 @ 05:21
[]
sjukt jävla bra skrivit! Sitter med ett stort smile på läpparna. Jag letade efter roliga bloggar att läsa och du var verkligen pricken över i:et. Tackar så ödmjukast och längtar efter nästa inlägg! :)