Förbud förhud, för Gud!
Antal invånare i landet:
9 174 464
Antal idioter:
4 587 232
Varför? Därför.
Förbud, förbud, förbud, det är tamigfan förbud överallt man vänder sig, nya förbud på ingång från alla håll och kanter och gamla rivna förbud som uppdateras och nischas till framtida förbud, låter nu när jag tänker på det lite som någon obskyr islamisk ramsa.. “Förbjud förhud! För Gud!” Äh.. nåt sånt..
Till saken. Jag fattar inte vad det är för degenererade korvpannor vi har i riksdagen egentligen, har de rökt bark allihop? Lever de _fortfarande_ i sin egen lilla konstiga värld där älvorna dansar schottis på moln av spunnet socker till toner av människokroppar som slår i backen under WTC?
Jag röker, japp, jag drar in en massa giftig rök i mina lungor, filtrerar ur den mesta skiten och blåser ut resterande ohälsosamma sörja i luften runt omkring mig, och det gör jag med ett jävligt gott samvete ska jag tala om. Inte en enda liten snorvalp, batikkärring eller hängselgubbe kan få mig att känna ett naket korn av skam över det. Kom dragandes med vad du vill, det är MITT val att röka.
“Men det är inte MITT val att du förpestar min luft med din rök!”
- Nä! Det har du faktiskt helt rätt i, men nu råkar det vara så att jag gör det valet ÅT dig eftersom du inte skulle välja RÄTT val om du så fick. Det är inte MITT val att lyssna på en skränig äcklig kissluktande spädbarnsapa böla oavbrutet på en tre timmar lång resa heller, dock gjorde föräldern i fråga det valet ÅT mig eftersom jag inte skulle valt RÄTT val om jag så fick. Inte fan vill jag förbjuda föräldrar att ta med sina barn på kommunala färdmedel för det.
“Blabla det är inte samma sak yadayada cancer blabla.”
Mmm visst, du kanske skulle sluta smeta cancer i nyllet varje morgon då? Och undvika det extra lagret cancer till festen på fredag? Sluta köra era förbannade cancerbilar på den stora vägen precis utanför mitt hus, sluta köp cancerplastleksaker till era barn och sluta för fan upp med att äta livsfarlig cancermat, cancergodis och dricka cancerdryck. Jag menar.. _man kan ju få cancer_. Jag har skrivit om det här förut, men jag skriver det igen ändå.
Äh, jag låter precis som det jag är, en riktigt sur fan som är trött på intetsägande urban hillbillys, som inte ens kan stava till cancerogen eller Trimetylhexametylendiisocyanat. Så fort de får order uppifrån om vad de ska skylla hetsen mot rökarna på så plockar de fram sitt värsta beteende som legat på hyllan och samlat damm tillsammans med moralen och etiken för att gå ut på lite fröjdefull nicobashing.
Och dessutom, vad tror man egentligen att man ska uppnå med ett förbud? Det kommer bara leda till att jag på ett ögonblick skaffat kontakt med en smugglare som tar all vinst själv istället för att jag som nu helt på egen hand betalar 12 000kr / år i tobaksskatt. Eftersom ca 20% av sveriges befolkning röker så kan vi i runda tal säga att skattebortfallet skulle hamna någonstans kring 1834892 * 12000 = 22 018 704 000kr / år. Det är högt räknat eftersom alla inte röker ett och ett halvt paket om dagen men då får man också räkna in den enorma ökningen under helger där både heltidsrökare och semesterrökare(feströkare) suger i sig cigg som om det vore världens ände.
Tjugotvå miljarder kronor som annars kunde ha gått till skola, vård, omsorg och annat skojigt, varför?
Jo, för man KAN ju få CANCER.







Monday 21 Apr 2008 @ 22:44
[]
jag är tämligen säker på att linda skugge ger cancer. okej, kanske inte hon men hennes skiverier
Monday 21 Apr 2008 @ 23:14
[]
*tänder en cigarett*
emma’s senaste bloggpost.. Är man paranoid om man vet att folk håller koll på en?
Monday 21 Apr 2008 @ 23:53
[]
Tack för ett bra inlägg, är förbannat trött på alla som tror att det är något slags gissel att röka. Var själv rökfri i drygt 18 månader innan jag tog upp min “last” igen och jag måste säga att vissa har krångligt att förstå mitt val.
Rökare förenen eder!
Tuesday 22 Apr 2008 @ 00:13
[]
Word!
Pia’s senaste bloggpost.. Jaså minsann.
Tuesday 22 Apr 2008 @ 06:18
[]
lisa: Ok. Jag förstår pre… öh vänta nu.. Say what?
emma: Fire away! Ska snart – så fort den förbannade bussen är framme – göra samma sak tänkte jag, morgonbussen hade redan börjat gasa iväg innan jag kom lubbande men som tur var stannade chauffören, tyvärr ville han av olika (mer eller mindre smarta) skäl inte stanna och vänta på att jag tände och rökte min rituella morgonpinne vid hållplatsen. Surt. (Jaja Drottningen, jag vet, man KAN gå till bussen I TID)
patrik: Varsågod! Och välkommen in i värmen, eller dimman so to speak.
Tuesday 22 Apr 2008 @ 07:33
[]
Håller med fullkomligt.
Jenny’s senaste bloggpost.. Förmyndarsverige…
Tuesday 22 Apr 2008 @ 09:46
[]
*suger in röken och njuter*
Mentholcigg fungerar dessutom bättre än den förbannade sprayburken mot allergi… vilket jag fick när jag gjorde ett rökuppehåll på nio månader. Har aldrig varit så dålig i hela mitt liv. Bättre kondis efter rökstopp… jomen tjenare. Det blev tvärtom. Ähh förbjud förbudsivrarna istället
Carro’s senaste bloggpost.. Lev och låt leva…
Tuesday 22 Apr 2008 @ 11:23
[]
Så länge du inte står och blåser röken rakt i ansiktet på mig så får du röka hur mkt du vill, var du vill, när du vill. *tillåter*
Jag röker när jag dricker och det vill jag baske mig få göra i fred men näääää då ska folk moralisera satan och komma med “Ja men om du inte röker annars så är det ju jättedumt att du röker nu.”
Frekken frekken… Låt mig blossa i fred!
Nini’s senaste bloggpost.. *phew*
Tuesday 22 Apr 2008 @ 14:00
[]
Jag är snusare. Fuck’em som klagar.
Den förträfflige serietecknaren Joakim Lindengren skrev så här en gång: (fritt citerat) “Det anses bevisat att sju av tio som får lungcancer är rökare. Men det är rätt säkert att nio av tio som får lungcancer har ett arbete. Slutsats: det är farligare att arbeta.”
Jag kom på en sak på min blogg: har du nåra tips på bra barer eller pubar? Läs.
Studiomannen’s senaste bloggpost.. Peter gillar Stadspuben i Luleå
Tuesday 22 Apr 2008 @ 14:37
[]
Carro:
Åhå, en till mentolare. Vilket märke blossas det?
Nini:
Ja, folk talar om för en hur dumt det här precis hela tiden.. jag menar kom igen för helvete, tror de på allvar att man inte VET att det är farligt? Jag ska fan gå förbi nåt sånt där sluta-röka center och tvärnita utanför vid deras skrämselaffischer och bara vrålgapa i simulerad chock, pekandes: “VAAAAAAAAAAAA? VAFAN?! KAN MAN DÖ?!”.
Studiomannen:
MÄH DE E JU FALIT MAN KAN DÖ AV DÄ MÄ! KÄFTCANCER TROJAREHETTE.
Haha det är härligt med statistiskt säkerställda resultat.
Åh, ja ett par sådana där pubtips ska jag säkert kunna fixa, återkommer!
Tuesday 22 Apr 2008 @ 14:55
[]
du vet väl att det bara är trötta kommunalare inom omsorgen som röker mentol?
Wednesday 23 Apr 2008 @ 00:34
[]
Level Menthol… krisar det kan det bli Prince… o själv?
Carro’s senaste bloggpost.. Lev och låt leva…
Wednesday 23 Apr 2008 @ 12:34
[]
Inte för att vara sådan… Eller nej, precis just för att vara sådan:
Skattepengarna är inte riktigt ett bra argument, samhällsekonomiskt så går rökarna på minus, trots att de dör innan de tar ut hela sin pension osv. Man räknar med att varannan rökare dör av det, men samtidigt så står rökningen för över hälften av den vård som kräver inläggning på sjukhus.
Problemet är inte att rökare dör av det, faktum är att det är en av fördelarna; Problemet är att de dör så förbaskat långsamt! Jag föreslår att vi helt enkelt gör det giftigare, gärna något som omärkligt ackumuleras och vid en viss ansamling orsakar plötslig död. Då, kan vi börja räkna tobaksskatten som ett plus.
Och då har vi inte ens tagit upp alla arbetsskygga jävlar som bara hänger utanför sina arbetsplatser och orsakar högre personalkostnader.
Wednesday 23 Apr 2008 @ 13:05
[]
Drottningen:
Bah, humbug!
Carro:
Det rätta märket, RIGHT. :)
Mumfi:
Haha, ja du röker bark i vanlig ordning ser jag.
drf’s senaste bloggpost.. Förbud förhud, för Gud!
Wednesday 23 Apr 2008 @ 18:06
[]
Mumfi, kanske vi kan hoppas på att insupandet av myriader av äckliga emotikoner i kombination med inhalerandet av tobaksrök kan påskynda hädangången utan extra tillsatser?
After all, samhällets bästa måste ju alltid vara primärt och ha företräde över individens dito — det är ju endast så som vi, som art, har kunnat inte bara överleva, utan fastmer kommit att regera Jorden. 8-)
Björn Felten’s senaste bloggpost.. Telefonsamtal från helvetet
Wednesday 23 Apr 2008 @ 18:39
[]
Björn Felten:
Tio miljoner flinos kan inte ha fel: “Wordpress standardtema suger!”
Jag minns inte att jag bajsat i dina frukostflingor, men den som gjort det kan tillkännage sig här så blir det medaljutdelning.
Wednesday 23 Apr 2008 @ 19:01
[]
Tihi! Öm tå detected — I just love it.
FYI: Right is wrong, Next is right.
(rökare sedan 1961 och förbannar beslutet att börja varenda dag sedan dess — sammalunda gjorde förmodligen min två-paket-om-dagen far som dog i plågsam lungcancer för två år sedan)
Björn Felten’s senaste bloggpost.. Telefonsamtal från helvetet
Wednesday 23 Apr 2008 @ 19:33
[]
det där med röken, det kanske inte är så mycket att det är rök som att man kan vara säker på att det är någon annans utandningsluft…
Andreas’s senaste bloggpost.. Kundvagnsdilemma
Wednesday 23 Apr 2008 @ 19:40
[]
Björn Felten:
Öm tå och öm tå, det är en sak ha en åsikt, en annan sak att uttrycka en åsikt, men att – som du – gå runt som en osalig ande både här och hos andra och skriva ned mitt designval tyder på något annat än båda ovanstående.
(Jag bryr mig väl inte om du röker? Och skyll inte på att du “började” en gång i tiden, vill man sluta röka så kan man.)
Wednesday 23 Apr 2008 @ 20:03
[]
Cig känns ju dock lite onödigt, eftersom det knappast finns nån poäng i själva röken, utan bara i nikotinet, he he. Nikotin kan man ju ta in mer effektivt med andra medel, typ snus eller tuggummin, och då skadar man ingen annan heller.
Håller dock med om den konstiga snedvinklingen av cancerfobin som är väl spridd. Rökare i allmänhet har ju en viss ökad risk för diverse sorters cancer, men det är ju lungfunktionsnedsättningar som drabbar flest rökare (och det är pissjobbigt på alla möjliga sätt – men vi ser ingen motsvarande hysteri omkring det).
drKotte’s senaste bloggpost.. Nyhetskommentarer
Wednesday 23 Apr 2008 @ 21:23
[]
way ahead of you kompis
http://www.sugbloggen.se/2006/09/05/rkning-tillten/
Wednesday 23 Apr 2008 @ 23:08
[]
Om jag nu skulle få för mig att …utöka… mitt intellekt med bark, så skulle jag se till att få i mig det på ett mindre skadligt sätt än rökning. Man kanske kan tugga barken ren? Eller kanske baka barkbröd? Jag är säker på att jag hört talas om barkbröd…
Wednesday 23 Apr 2008 @ 23:23
[]
Mumfi:
Ja någon av oss verkar ju ha koll på hur man kan ingestera bark iaf.
Wednesday 23 Apr 2008 @ 23:57
[]
Andreas:
Nu hängde jag inte med rikigt. :/
drKotte:
(Så ja, jag välkomnar ett kliniskt substitut till cigg men tänker aldrig börja snusa eller suga nicotinell-inhalator.)
Om jag var ute efter att effektivisera mitt nikotinintag hade jag nog hellre börjat forska efter ett sätt att injicera det än att snusa eftersom jag tycker att snus är ruskigt äckligt. Hellre silar jag nikotin än snusar.
Stefan:
Du ska alltid vara först med allt, men vänta du bara, jag har något bryggande som du inte slår.
Thursday 24 Apr 2008 @ 00:52
[]
Björn Felten skrev:
Fascinerande. Det där lilla flickaktiga fnisset i kombination med det efterföljande konstaterandet ger mig en bild av att Herr Björn är en tvättäkta “bully” som nästintill blir blöt i byxan av att funnit just en öm tå som han kan stampa på med all sin kraft, och det oavsett om tån verkligen var öm eller om stampandet verkligen var något kraftfullt.
Åh, ah just de – enjoy Herr Björn:
:SUICIDE:
nef’s senaste bloggpost.. Min smak är den enda rätta!
Thursday 24 Apr 2008 @ 02:18
[]
Helt lugnt att ni röker så länge:
1. Jag slipper bli förgiftad av er rök på platser där jag har rätt att vistas, annars inkräktar er frihet på min.
2. Att ni inte använder av mina skattepengar när ni blir sjuka av blossandet…
Håller ni er bara till det så har jag inga som helst synpunkter.
JörgenL’s senaste bloggpost.. Protestera mot FRA-förslaget
Thursday 24 Apr 2008 @ 03:07
[]
JörgenL skrev:
De synpunkterna räcker nog mer än väl.
1. Tror du verkligen om alla rökare att de är oomtänksamma och egoistiska idioter som vid exempelvis busshållplatser och andra offentliga och allmäna platser står och blossar och blåser ut sin rök rätt i ansiket på andra människor?
Därtill: Där du har rätt att vistas har väl även rökare rätt att vistas? Vad är det som säger att just du inte avger en doft/odör som någon annan anser att du iom din närvaro med ditt osande inkräktar på dennes frihet?
2. DINA skattepengar. Den har man ju aldrig hör förut. Varför ska MINA skattepengar gå till vägbyggen och trafikskadedes vård? Jag kör ju inte bil, och inte heller så åker jag buss på dessa vägar. Om det nu var som så att jag inte hade barn – varför skulle då MINA skattepengar gå till skola och barnomsorg? Inte heller så gillar jag att åka skidor, hoppa fallskärm, klättra i berg – varför ska MINA skattepengar gå till omsorg och vård för de idioter som pysslar med sådant om de skadar sig?
Näe, jag säger som Johan Hakelius: (parafraserar grovt) “Antigen så lever du i en demokrati som har anammat socialismen och står ut med att “dina” skattepengar går till något som du inte drar fördel av eller så lever du i ett samhälle där du själv en dag sitter på pottan och ingen hjälp får”.
Och för att återgå till din punkt 1 – anser du att du har “rätt att vistas” på en krog och att staten ska bestämma att på alla krogar ska det vara rökförbud? Är det inte kroginnehavarens sak att bstämma om det ska få rökas i dennes lokaler? Precis på samma sätt som du och jag tillåter om/att någon röker i vårt hem? Är det på samma vis “din rätt att vistas” i exempelvis mitt hem och statens sak att bestämma att iom detta så ska det vara rökförbud där för att du kanske inte vill utsättas för tobaksrök? (det är faktiskt på väg dit iom att en del pushar för att man inte ska få röka på sin balkong eller ens i sin egen trädgård och det tom finns rättsfall om detta)
Näe du JörgenL – det där med frihetsperspektivet behöver du nog ta en funderare på. Speciellt som du verkar anse att din rätt till frihet ska inkräkta på andras rätt till frihet. Vems frihet är mest värd, vems frihet ska därmed få företräde? Är din rätt till frihet mer värd än min?
nef’s senaste bloggpost.. Min smak är den enda rätta!
Thursday 24 Apr 2008 @ 15:58
[]
drf: vad fanns det att inte hänga med i? Hur kul känns det att veta att luften man andas in har någon annan nyss låtit cirkulera i sitt innanmäte?
Det är ett blandarencitat förövrigt. Blandaren borde tillhöra allmänbildningen.
Andreas’s senaste bloggpost.. Kundvagnsdilemma
Thursday 24 Apr 2008 @ 21:55
[]
Andreas skrev:
Låt mig förstöra resten av dagen för dig; all luft du andas in har någon annan andats förut. Det kan till och med vara så (om inte sannolikt) att det är någon annans prutt du andas. Var så god
Thursday 24 Apr 2008 @ 22:24
[]
Drottningen skrev:
nooooooo
fast med lite rök blir det ganska påtagligt…
Andreas’s senaste bloggpost.. Kundvagnsdilemma
Thursday 24 Apr 2008 @ 23:16
[]
Pruttåtervinning is the shit.
Thursday 24 Apr 2008 @ 23:40
[]
@nef:
Det är klart att jag passar på att trampa lite på de ömma tår som skymtat fram i kommentarena… :-)
Men frågan om frihet och vem som inkräktar på vems frihet är faktiskt lite intressant.
Om vi utgår från den grundläggande friheten, att man faktiskt bestämmer över sin egen kropp, så är vi överrens om den. Ni rökare hävdar att er frihet ger er rätt att skada er själva med hänvisning till just det.
Om vi då tänker oss ett rum där vi båda har rätt att vara (bortse för tillfället från vem som äger rummet). Du vill skada dig själv och därmed också i den processen skada mig. Vilken frihetsinskränkning är den värsta; att jag tvingar dig att låta bli, eller att du tvingar mig att andas rök?
Jag hävdar att det är en värre kränkning att du skadar mig än att jag tvingar dig att låta bli att skada både dig och mig. För att göra det väldigt tydligt: Byt ut cigaretten mot en dynamitgubbe….
För att undvika att inkräkta på mina medmänniskors frihet missbrukar jag därför mitt nikotin i form av snus. För att bli utsatt för det måste man begå en aktiv handling, nämligen kyssa mig när jag har snus inne.
JörgenL’s senaste bloggpost.. Protestera mot FRA-förslaget
Friday 25 Apr 2008 @ 00:27
[]
@ JörgenL
Hm? Din första mening gör mig lite konfunderad – delar du möjligtvis kolbaserad livsform med Björn Felten? Något ömma tår-trampande har jag nämligen inte tillskrivit dig.
I övrigt – eftersom man inte kan bortse från vem som äger rummet så haltar dina argument något. De är förvisso giltiga när det gäller allmänna rum såsom sjukhus, tågstationer, vårdcentraler och andra inrättningar som varje medborgare har rättmätigt tillträde till (detta då alla lokaler inomhus samt vid in- och utpassering från dessa) och likväl som man där kan kräva hänsyn gällande att det inte röks så kan man kräva hänsyn om att det inte används överdrivet med parfym eller att man inte tar med sig hund eller katt in.
Man kan däremot inte kräva att den som kliver innanför dessa dörrar inte har rökt innan likväl som man inte kan kräva att de inte har någon parfym på sig alls eller att de aldrig varit i närheten av en hund eller en katt.
Dina argument om hänsyn är dock inte giltiga ute i fria luften – gatan där jag går må vara kommunal, likaså trottoaren där busshållplatsen är belägen, men ingen har där rätt att hindra mig från att röka lika lite som de har rätt att hindra mig från att röka på min egen balkong. Ursäkta klyschan, men – luften är fri och om du står vid busshjållplatsen och luktar illa och släpper mökar från helvetet så kan jag inte hindra dig. Däremot så kan jag förvänta mig att du tar ett par steg bort när möken är på väg. Och några steg bort från hållplatsen är just där du hittar den generelle rökande rökaren som väntar på bussen.
Och som jag var inne på tidigare – rökare är inte idioter som inte kan stava till hänsyn: majoriteten av alla rökare blåser inte sin rök rätt upp i nyllet på folk, inte heller så ställer de sig på öppen gata/busshållplats och gör detsamma, och framförallt så kliver de inte in i en full busskur och gör det.
Däremot så har de samma rätt att vistas i busskuren hur mycket rök de än luktar och det lika mycket som du trots att du kanske står där och luktar mök. Eller för den delen Häst-Stina som just kommit från stallet och har stöv över hela sig eller moster Märta som just tagit en doftprovtur på Åhléns parfymavdelning.
Den som sedan inte står ut med att jag luktar rök, att du stinker fjärt, att Stina osar häst eller att gamla moster verkar ha duschat i senaste Dior-parfymen får helt enkelt ta ett par steg bort själv. Lite eget ansvar för sitt eget välbefinnande får man allt ta.
nef’s senaste bloggpost.. Min smak är den enda rätta!
Friday 25 Apr 2008 @ 09:40
[]
Det är coolt att röka!
Jag tror dessutom att jag betalat alldeles tillräckligt med skatt för att jag med gott samvete ska kunna bli lungsjuk och dö en plågsam död på en sjukhusbrits.
Tack gode gud för sommar och uteserveringar då man får sitta och dricka sin öl och röka tills fingrarna svartnar!
Friday 25 Apr 2008 @ 15:44
[]
Hm. Nu tycker jag att det finns alldeles för få som säger emot dig bland kommentatörerna.
Mitt problem blir nu att jag inte har några motargument att briljera med, eftersom allt det jag hade i åtanke redan har besvarats av dig och andra kommentatörer, så det jag egentligen kan göra är att vädra mina åsikter:
Ja, jag håller med dig om att det blir för mycket förbud och för lite sunt förnuft. En parallell till detta blir att det antas att ungar under 12 cyklar säkrare om det är lag på cykelhjälm än om det inte är det. (Såg jag på ett föredrag på SVT24 i höstas, jag har ingen källhänvisning till någon eventuell lag.)
Men, nej, jag håller inte med dig om att rökning är smart…
Varför? För att det är så o-cool.
Min motivering: Jag bara tycker så. Och så gillar jag inte starka lukter.
dinokat’s senaste bloggpost.. Passa
Saturday 26 Apr 2008 @ 18:49
[]
Vågar man sälla sig till skaran som önskar sig rökfria uteserveringar utan att riskera halshuggning? ;-) Jag bryr mig inte om att folk röker på trottoarer och i busskurer för då kan jag välja att byta trottoar eller ställa mig en bit bort. Men på en uteservering är det svårt att komma undan lika enkelt. I mitt fall handlar det inte bara om att jag tycker rök stinker apa och att jag inte vill andas in skadliga ämnen. Jag är även allergisk mot rök och får klåda i ögonen/hosta av rök. Tänk om man kunde dela upp uteserveringar i rökfria-/röktillåtande partier. Då skulle iaf jag vara nöjd(are).
Barnskrik på tåg är inte heller kul, men jag blir åtminstone inte sjuk av det (skulle vara om jag fick tinnitus då möjligen), ;-)
Petra’s senaste bloggpost.. Nu är det vår!
Monday 28 Apr 2008 @ 16:11
[]
[...] sidan. Och som grädde på moset så säger jag det en gång till i vederbörandes hem men då till någon annan. Och för att krydda till det lite så passar jag på att önska livet ur den där förbannade [...]
Tuesday 29 Apr 2008 @ 11:48
[]
Jag skrev ett blogginlägg där jag klagar på ditt inlägg för att det var så sjukt drygt (och eftertsom att jag också kände mig dryg så var jag tvungen). xD Jag är inte heller för ett totalförbud, men jag tycker oavsett att rökning är fördjävla äckligt men sålänge ni inte röker på oss andra så rök era äckelpinnar bäst ni vill! -___-
Tuesday 29 Apr 2008 @ 18:20
[]
LitetBus:
Alltså jag ställer mig ju inte och blåser rök på andra människor som inte vill ha rök blåst på sig, däremot kan jag inte ta mer ansvar för var vinden tar röken än vad jag redan gör. (Flyttar på mig så att röken blåser bort från busskuren bredvid istället för rakt in i den t.ex, eller blåser ut röken _efter_ att någon som passerar nära mig verkligen har passerat.)
Bra att du skriver blogg, fortsätt med det.
Tuesday 29 Apr 2008 @ 21:59
[]
Skönt att du är en vettig rökare iaf