Yrsa “The Destroyer of Worlds” Stenius
Alltså nu är det hög tid att reda ut äpplen och päron kring medias lilla spel för pöbeln angående att förundersökningsprotokollet gällande de s.k “Arbogamorden” går att ladda hem från da internetz. Kommentarerna under torrenten på TPB från kreti och pleti bestående av avdankade och avtrubbade aftonbladetknarkare visar att de som vanligt köpt sina langares fultjack utan krus, den generella tolkningen av artiklarna som publicerats lite här och var verkar vara att man klickar på en länk på TPB och vips har man obduktionsbilder av barnen på skärmen. Så är inte fallet.
Utöver det så har både gammelmedia och den svenska pöbeln fortfarande inte förstått hur det här med bittorrent-tekniken egentligen fungerar, det finns inte ett enda spår av olagligt material på TPBs servrar, det finns heller inte ett enda fragment av de omtalade bilderna där, det enda som finns är en fil som berättar på vilka datorer i världen filerna eller fragment av filerna finns, och det är en användare som skapat torrentfilen och lagt upp den, inte de som driver TPB.
Vad media säger är detta:
Polisens förundersökning om Arbogamorden är utlagd på fildelningssajten The Pirate Bay.
Lögn. Det som är utlagt på TPB är en en fil som visar vilka datorer som har förundersökningsprotokollet.
Därmed kan vem som helst lätt komma åt obduktionsbilder på de två mördade barnen.
Felaktigt, det är inte alls lätt att “komma åt” bilderna, FUP:et består av drygt 2500 sidor PDF varav ett fåtal sidor avhandlar obduktionerna.
Här krävs också ett tydliggörande av vad gammelmedia egentligen gjort genom att publicera denna “nyhet”.
Torrent-filen har funnits tillgänglig på TPB sedan 2008-08-09 19:05:19, innan gammelmedia bestämde sig för att basunera ut karta och kompass till den så hade den enligt en av de som driver TPB laddats ner cirka 30ggr och var på väg ut, nu har den laddats ned över 15 000 gånger och det kommer att ta lång tid innan den blir inaktiv igen.
Anstormningen av nedladdningar har enligt mig lite olika orsaker, men den generella tonen bland kommentarerna är att “snoriga fjortisar runkar till barnlik”. Paralleller till barnporr dras friskt och hurtigt fram ur kabinettet där de legat och väntat på att få användas i brist på bättre vetande. Idiotin är total.
Jag tror att anledningen till att intresset är så stort är något eller flera av följande:
1. Få har någonsin läst ett riktigt förundersökningsprotokoll och är nyfikna på hur de ser ut och vad som finns i dem.
2. Arbogamordet har haussats upp i media hur länge som helst, det finns få som inte känner till något om det och därför finns även ett inneboende intresse för mer information om det.
3. Människor är lata och snåla, kan man slippa lyfta på arslet och masa sig ned till tingsrätten och punga ut med lite sedlar för att erhålla en kopia av FUP:et så gör man det.
Jag tror INTE att intresset på något jävla vis grundar sig i en morbid fascination eller sexuell dragning till att titta på döda barn, det är så förbannat långt borta att kartan och kompassen måste skicka brev till varandra för att förstå vad som pågår.
Däremot är det jävligt ENKELT att dra till med barnporrkortet och dödsporr när det enda man har som grund är riktigt fattig och urvattnad information silad genom de olika mediernas redaktioner.
Det som gammelmedia fokuserat på för att anslå en sträng hos alla avtrubbade svenssons som vant sig vid Aftonbladet och Expressens puttinuttiga verklighetsskildring bestående av censur och lättuggat material är att pappan påstås ha mailat TPB och “vädjat om att de ska ta bort FUP:et eller åtminstone bilderna” och fått svaret “Det var ett jävla tjat. Nej nej och åter nej.”
Nu råkar det vara såhär:
1. Det är inte pappan som mailat öht. Det är hans flickvän Amy som även förekommer bland kommentarerna på torrentfilen.
2. Hon mailade TPB från en anonym hotmailadress. Hotmailadressen som hon använde sig av ska även ha varit synlig i ett TV4-inslag som jag tyvärr inte lyckats hitta ännu.
3. TPB har under kort tid fått in hundratals mail från personer som påstått sig vara både familjemedlemmar och anhöriga och gud vet vad, alla tjatandes om att de ska censurera materialet.
Svaret “Det var ett jävla tjat. Nej nej och åter nej.” kan alltså direkt härledas till ren frustration hos den som svarar på mail hos TPB och jag tror absolut inte på något sätt att denne visste vem det var han svarade eftersom man kan påstå sig vara vem fan som helst i ett mail, så tillvida man inte mailar från en “seriös” adress så som t.ex förnamn.efternamn@domän som man själv äger eller kan förknippas med. Den personliga aspekten i konversationen är alltså helt och hållet frånvarande och därför bör det heller inte läggas någon vikt på en sådan “brush off”, åtminstone ska det inte tolkas som ett direkt hån riktat mot fadern.
Gammelmedia har än en gång gjort en hel ankdamm av en fjäder. Jag har läst igenom några hundra sidor i FUP:et och fann stort intresse i att få insyn i hur omfattande polisens kartläggning varit med detaljerade tidslinjer gällande telefonsamtal, färdmedel och positionering. Eftersom jag var smart nog att läsa innehållsförteckningen först visste jag vilka sidnummer jag skulle hoppa över för att slippa se sånt jag inte har lust att se, och känner helt enkelt att jag haft god nytta av att ta del av det här för att få en bättre insyn i polisens arbete.
Jag tror att de flesta som laddat hem protokollet har ungefär samma inställning som jag, de är nyfikna på att få läsa ett förundersökningsprotokoll eftersom de aldrig gjort det, och har inget som helst intresse av att se obduktionsbilderna. Om man vill se morbida bilder så finns det enklare sätt än att rota igenom 2500 sidor text, så logiken bakom kommentarerna som gör gällande att det skulle vara fallet förbigår mig helt och hållet.
Det som skrämmer mig mest här är faktiskt den där Yrsa “The Destroyer of Worlds” Stenius, som kommer med ett helt halsbrytande uttalande: “Det är klart att politikerna inte kommer att sitta overksamma om precis vad som helst som är offentligt också publiceras.“
Vad hon säger är att offentlighetsprincipen endast finns till så länge man inte utnyttjar den. Om något är offentligt så är det offentligt, end of story. Men Yrsa tycks göra gällande att det som är offentligt egentligen bara är offentligt så länge ingen tar del av det. Om man börjar använda sig av offentlighetsprincipen så ska den förstås regleras eller tas bort, så att ofoget kan få ett slut. Utöver det så har faktiskt ingenting PUBLICERATS, det har bara DISTRIBUERATS.
Yrsa, säg upp dig omedelbart, du är farlig för oss.
Slutligen så vill jag rikta en knogmacka till alla förvirrade medborgare som tror att PiratPartiet eller PiratByrån har något att göra med The Pirate Bay, det är flertalet kommentarer som siar om att felaktiga band dras mellan dessa helt och hållet fristående organisationer. Sluta försöka stoppa dem i samma fack. Tack.
Läs även:
Drottningsylt – Offentlighet, för vem?
Opassande – Arbogamordet och The Pirate Bay
Signerat Kjellberg – Pirate Bay får oförtjänt kritik och Stenius yrar i mössan igen
MIAS – Offentliga handlingar
Tokmoderaten – Skämmes ta mig faaan
Anne-Marie Ekströms blogg – Var finns integriteten







Saturday 06 Sep 2008 @ 15:37
[Citera]
meeeen! Jag har ju precis postat min post om samma sak. Aja, jag måste editera och kasta in dig nu, du som förklarar saker. Jag kan inte sånt där
edit: lika bra det, för jag hade ju glömt rubrik till och med
Saturday 06 Sep 2008 @ 15:40
[Citera]
[...] kan man ju tänka sig att nedladdningarna skenat iväg och spridningen blivit ännu större, och ännu fler tittar på bilderna som media lovat ska finnas [...]
Saturday 06 Sep 2008 @ 16:56
[Citera]
[...] Teflonminne har skrivit mycket bra om saken. Och jag låter honom avsluta: “Vad hon säger är att [...]
Saturday 06 Sep 2008 @ 17:46
[Citera]
[...] som skriver: TT, Expressen, DN, The Pirate Bay, Blogge, Opassande, Teflonminne, och många andra Pingat på Intressant. Andra bloggar om: piratpartiet, politik, yttrandefrihet, [...]
Saturday 06 Sep 2008 @ 18:12
[Citera]
Tack för att såna som du finns som håller huvudet kallt och kan sätta saker i perspektiv i denna frågan. Folk verkar inte kunna föra resonemang kring offentlighetsprincipen och dess giltighet i specifika fall utan att falla ner i panik och förbudsivran. Lagar och offentliga regleringar bygger på generalitet men det verkar folk tyvärr vilja glömma eller avskaffa så fort det händer något tragiskt eller som får hög profil i media.
Saturday 06 Sep 2008 @ 18:32
[Citera]
Intressant att läsa bakgrunden till email-svaren. Det var nog det jag reagerade över mest, faktiskt.
emma’s senaste bloggpost.. Ju mer vi diskuterar desto bättre är det
Saturday 06 Sep 2008 @ 18:56
[Citera]
Tack. Det verkar vara viss brist på kloka (eller ens medelbegåvade) människor i detta moralpanikens land. Men här finns åtminstone en :)
Saturday 06 Sep 2008 @ 19:03
[Citera]
[...] sedan jag laddade hem förundersökningen, långt innan de senaste skriverierna. Nej, jag var inte intresserad av några bilder och har inte sett dem heller. Jag har skumläst en ytterst liten del av [...]
Saturday 06 Sep 2008 @ 21:16
[Citera]
Drottningen skrev:
Hehe, det är inte lätt när det är svårt!
Håkan skrev:
Ja det är så att man häpnar hur kvickt principer och logik kastas ut med soporna ibland.
emma skrev:
Jag tror det är väldigt många som reagerat mest över just det.
Johan skrev:
Jag sällar mig till de medelbegåvade. ;)
Saturday 06 Sep 2008 @ 22:33
[Citera]
[...] Teflonminne. [...]
Saturday 06 Sep 2008 @ 23:16
[Citera]
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=807206
Saturday 06 Sep 2008 @ 23:29
[Citera]
Jag vill tipsa om en namninsamling. Hjälp till att stödja MAX och SAGAS föräldrar i kampen mot Pirate bay. Sprid länken vidare.
http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2396
Sunday 07 Sep 2008 @ 00:00
[Citera]
drf skrev:
öhh.. har folk blivit polisanmälda för att eventuellt ha brutit mot Pul genom att sprida offentliga dokument? Verkar inte det lite konstigt?
Sunday 07 Sep 2008 @ 09:44
[Citera]
[...] De journalister vilka skrev inläggen, måsta vara fullständigt tekniskt okunniga på området. Teflonminne har en genomgång, av den tekniska biten. Det enda media har åstadkommit, är en ännu större [...]
Sunday 07 Sep 2008 @ 10:42
[Citera]
[...] media. Rosmarie funderar på vem som är ansvarig för att bilderna fanns i förundersökningen och Teflonminne är som alltid klockren när han [...]
Sunday 07 Sep 2008 @ 16:21
[Citera]
Det är skönt med folk som tänker till lite innan de skriver. Visst, jag tycker att det är fel i att bilderna finns där, men att försöka få offentliga dokument borttagna från TPB låter ju inte klokt.
Hade det gått helt rätt till så hade viss material hemligstämplats, på det sättet hade inget av detta hänt, det är ju det hemligstämplingen är till för.
aku’s senaste bloggpost.. krom mot den brinnande räven
Sunday 07 Sep 2008 @ 16:59
[Citera]
aku:
Ja hade åklararen sekrettesbelagt bilderna som denne borde ha gjort så hade detta inte hänt. Men nu hände det och då är de åklagaren som ska ha ris bundet vid sin rygg. Ingen annan,
drf’s senaste bloggpost.. Yrsa “The Destroyer of Worlds” Stenius
Sunday 07 Sep 2008 @ 23:29
[Citera]
[...] bloggposterna i en intressant serie (”en investering i demokrati“). Plus (uppdaterat) Teflonminne, Same Same but Different, Signerat Kjellberg, Enligt Min Humla, Bloggen Bent och Drottningsylt. Och [...]
Monday 08 Sep 2008 @ 11:07
[Citera]
[...] längre har monopol på tyckande och nyhetsrapportering. Och det verkar som att pressombudsmannen Yrsa Stenius har samma tanke. För det är en hemsk tanke. Tänk om publicus vulgaris kan få tillgång till ren [...]
Monday 08 Sep 2008 @ 12:28
[Citera]
[...] For any Swedish people interested in this story, I’d suggest you read the articles on Teflonminne, Rickard Falkminne, Same Same but Different, and Webhackande. They mirror my standpoint quite [...]
Monday 08 Sep 2008 @ 15:17
[Citera]
[...] till arbogamorden har hamnat på TPB. Teflonminne påpekar att torrenten bara hade laddats ner ett 30-tal gånger och var på väg att somna innan [...]
Monday 08 Sep 2008 @ 17:13
[Citera]
[...] mer: Drf Opassande [...]
Monday 08 Sep 2008 @ 17:15
[Citera]
[...] vad jag har förstått från folk som har läst i Arbogautredningen är det väldigt mycket sådant som ingår, och det förvånar ju inte med tanke på att det är [...]
Monday 08 Sep 2008 @ 22:11
[Citera]
[...] Arbogaundersökningen, bilder och TPB Same same but different – Offentlighetsprincipen gäller alla Teflonminne – Yrsa “The destroyer of worlds” Stenius The real Mymlan – Allt har ett pris – även [...]
Tuesday 09 Sep 2008 @ 08:08
[Citera]
[...] är då intresset för detta så stort? Jag delgav mina teorier kring det i mitt förra inlägg, och jag står dem bi fortfarande, men om det är något som verkligen tagit fasta bland [...]
Tuesday 09 Sep 2008 @ 13:13
[Citera]
Diskuterade detta med C imorse och vi kom fram till exakt det. Materialet borde hemligstämplats från början av hänsyn till familjen. De som ska ha skit är de som missade den lilla detaljen.
Sen tycker jag att de som kollat på FUP:en EFTER att det skrevs om just vad den innehöll och ondgör sig över bilderna är sickos. Faktiskt.
Jag vill inte se bilder på obducerade barn, hence kollar jag inte. OM jag hade kollat MEDVETEN om vad jag skulle få se så hade jag fan inte gnällt om hur sjukt det är att lägga ut dem eftersom jag då outar mig själv som ett sicko.
Nini’s senaste bloggpost.. Uppstart?
Tuesday 09 Sep 2008 @ 15:04
[Citera]
Det är lite märkligt hur en fråga som (iaf enligt vad jag tycker) i mångt och mycket handlar om moral och empati kommit att handla om teknik. “Utnyttjar” offentlighetsprincipen var en kanske omedvetet bra formulering av dilemmat.
sydsvenskan.se/kultur/article365709/Empati-eller-hanflin-.html
Wednesday 10 Sep 2008 @ 09:50
[Citera]
Ja, moral och etik verkar onekligen vara ett svårt ämne för tekniknördar. De flesta av dem är unga utan barn och det gör dem okvalificerade att sätta sig in i en förälders situation. Enklare då att prata teknik och hävda såna saker som att filerna minsann inte finns på TBP utan endast är länkade etc etc. Det är väl därför sådana individer inte är lämpade att diskutera yttrandefrihet; deras tunnelseende (_allt_ skall minsann fildelas därmed basta) förhindrar en mångsidig diskussion.
Wednesday 10 Sep 2008 @ 12:11
[Citera]
Gunnar skrev:
Själv ser jag det uttalandet som ett direkt påhopp då ja verkligen inte kan räknas som ung och jag också har barn… TROTS det anser jag fortfarande inte att TBP har gjort något fel utan det ligger på åklagaren. Att komma i efterhand och klaga att medborgarna utnyttjar sin rättighet i efterhand är bara löjligt.
Wednesday 10 Sep 2008 @ 17:30
[Citera]
Nini skrev:
JAG har läst FUP:en EFTER att det skrevs om vad den innehöll, men eftersom jag inte är helt tappad bakom ett mögligt flöte så läste jag innehållsförteckningen det första jag gjorde så att jag visste vilka 10-20 sidor jag skulle akta mig för eftersom jag inte ville se det som fanns där.
Vips, så var man ett sicko?
EDIT: Jag tolkade dig helt fel tror jag. Höhö. Nvm.
drf’s senaste bloggpost.. Tag-team i okunskap
Wednesday 10 Sep 2008 @ 21:38
[Citera]
[...] har vaknat. Det tycker jag är kul. För när han är bra då är han bäst. Om man är intresserad av The Pirate Bay och såna saker behöver man inte läsa [...]
Thursday 11 Sep 2008 @ 09:05
[Citera]
Mmm det gjorde du…
Du är uppenbarligen inte ett sicko eftersom du lät bli att kolla bilderna. Du var smart och hoppade över dem. Jag är helt med på att folk vill läsa FUP:en med tanke på fallet. Det är vettigt att inte bara svälja allt som Aftonhäcken skriver utan ta reda på fakta själv. Synd bara att de inte är fler som helt enkelt gjorde som du, skippade bilderna.
Nini’s senaste bloggpost.. Inga sorger…
Friday 12 Sep 2008 @ 15:24
[Citera]
Jag måste säga att som lekman (men inte fullständigt novis då jag håller isär begreppen utan problem), så kan man inte begära att olika teknikaliteter hålls isär fullständigt. Det finns det inget område i världen där man begär det, förutom fanatiker. Man kan inte vara allvetande om allt, och då gör man generaliseringar istället. Länkar man till ett innehåll på nån annas datorsida så tar man ansvar för det också, eller åtminstånde stöder det. Piratebay tar inget avstånd från material som läggs upp direkt på sidan, och därför kan man moraliskt sett se det som att dom stödjer det.
Det kanske dras upp att om man skulle skydda sig från allt så blir det som kaffekopparna som varnar att innehållet är varmt, men vid nyheter (det ÄR fortfarande en ganska ny sak) så måste man gardera sig. Torrenter kan göra mycket nytta, men felaktigt hanterat, eller överutnyttjat så gör man sig en björntjänst. Det är det som kan ha skett med arbogafallet. Yttrandefriheten får man aldrig ta för givet, precis som demokrati. Det glömmer många unga människor att folk har dött för dessa spröda rättigheter som när som helst kan försvinna.
Friday 12 Sep 2008 @ 15:43
[Citera]
“Stödjer det man länkar till” ?
Från Pirate Bay har jag hämtat hem “Das Kapital”
Från Pirate Bay har jag hämtat hem “Mein Kampf”
Det är ju teoretiskt omöjligt att Pirate Bay kan stödja BÅDA verken???
Pirate Bay är vår sista utpost när det gäller att själv ha kontroll på material vi läser!!!
Vad gör du när:
- YouTube tar bort ett viktigt Videoklipp? VA?
- Sveriges Radio vägrar sända en viktig hearing? VA?
- du vill visa vad Bosse Ringholm verkligen sa om Ahlenius? VA?
- du sparar alla viktiga filer på microsoft, Google… och dom raderar? VA?
Det enda du kan göra är att kyssa dig själv där bak… eller gå till Pirate Bay! Det paradoxala är att Thepiratebay blir vår sista utpost när staten försöker att kontrollera ALLT…
Tack Gode Gud för TPB!
Friday 12 Sep 2008 @ 17:36
[Citera]
Daniel: Stödjer bibliotek därmed alla verk som står att finna där? I ett uppslagsverk från 1900-talets början läste jag om negrer att de bland annat är anpassade för att klättra i träd samt har hårda skallar som tål slag. Detta uppslagsverk finns på ett bibliotek. Är det därmed en åsikt som biblioteket stödjer?
Varför publicerar biblioteket dylika lögner?
Joshua_Tree’s senaste bloggpost.. Prata om moral går ju
Sunday 14 Sep 2008 @ 19:47
[Citera]
[...] Yrsa Stenius som i början av debatten kring The Pirate Bay stod i skottlinjen intervjuades i veckans Fokus. [...]
Monday 15 Sep 2008 @ 15:38
[Citera]
Jag tror att detta är någon generationsfråga/kulturfråga som helt går över huvudet på många som försöker tycka till om ämnet. Jag uppskattar din genomgång av faktumen, skönt att veta att pb som vanligt har skött sig, men jag blir fan upprörd varenda gång facklorna och högafflarna dras fram från expressen och aftonbladet. De har fortfarande inte förstått ideologin enligt vilken TPB agerar, och vilket statement de försöker få fram. Hade man bara gjort detta hade 9 av 10 dravelanfall mot dem försvunnit innan ens de börjat samla fart, och det där sista anfallet hade i varje fall nyanserats av vad det är grabbarna försöker åstadkomma. Tack för ordet, och tack för ett mycket bra inlägg.
Rookie’s senaste bloggpost.. Vi som suckar när gammelpressen hackar på PirateBay
Thursday 18 Sep 2008 @ 16:04
[Citera]
Själva förundersökningsprotokollen som kan laddas ner från internet, DOCK INTE från PirateBay, består av ett paket omfattande TRE PDF-filer:
1. 1 777 173 byte 28 sidor
2. 132 340 711 byte 1930 sidor
3. 110 071 373 byte 743 sidor
Summa: 244 189 257 byte 2 701 sidor
Att säga att detta skulle vara bilder är grovt missvisande! Yrsa Stenius borde be TPB om ursäkt för sitt påhopp! Det är ju ärekränkande!
Yrsa Stenius är väldigt farlig – Hon ansluter sig direkt till en mobb utan att, på något sätt alls verkar det, söka fakta! Det farligaste är att allmänheten förleds att tro att det finns en pressombudsman värd namnet. Hon verkar enbart gå pappers- och TV-journalistikens ärenden och låtsas verka för någon form av “etik” i sammanhanget. Avsikten med PO verkar vara att förekomma regelrätta anmälningar av tidningar – ingenting annat!
Ur wikipedia:
“Pressombudsmannen, egentligen allmänhetens pressombudsman, inrättades 1969 och tillsätts av publicistbranschen för att övervaka pressetiska frågor. “
Den nuvarande “PO” verkar inte ta speciellt allvarlig på sitt uppdrag och bör då ersättas av någon kompetent person.
Thursday 18 Sep 2008 @ 17:24
[Citera]
Rookie:
Tack, och ja visst är det en ganska stor generationsklyfta som är fundamentet för missförstånden och oviljan att lära sig något nytt (läs: Internet). Om viljan att lära sig fanns där så hade man iaf kunna skönja en ljusare framtid, men med tio år av komplett stiltje på den fronten så vettefan.
Thursday 18 Sep 2008 @ 17:46
[Citera]
@ Hans J
Vem adresserar du egentligen? Och i vilket syfte?
Är ditt inlägg tänkt som en adressering till blogginnehavaren och tillika skribenten av detta inlägg, dvs drf, med en utebliven inledning bestående av “helt rätt, ty …” eller ett “helt fel, ty …”?
Eller är det någon av alla tidigare 37 kommenterare som du adresserar?
Praxis är att om ett kommentarsinlägg inte inleds med en direkt adressering så är det riktat till den som skrev blogginlägget eller till den som senast kommenterade. Vem av dessa två som är adressaten kan vanligtvis utläsas av kontexten.
Jag kan faktiskt inte koppla din kommentar till någon av de tidigare nämnda och just iom att den inte heller inleds med en adressering eller ens en deklaration om du håller med, eller inte håller med, den du nu inte adresserar så kan jag då inte se den som annat än ett aggressivt utspel riktad åt valfritt håll när den med rätt adressering skulle kunna ses som en exalterad tillrättavisning eller ett ivrigt nickande medhåll.
Ursäkta min rättframhet nu Hans J – jag gillar inte att behöva framföra det då du i många bloggars kommentarsfält bidragit till att föra diskussionera framåt samt att hålla dem sakliga – men just faktumet att du ofta missar adresseringen i kombination med att du faktiskt ibland spammar (klipp-och-klistrar in samma inlägg på flera bloggar) är faktiskt väldigt dålig bloggetikett.
I övrigt, just med tanke på hur mycket du bidragit på många bloggar i kommentarerna de senaste månaderna, så är det kanske hög tid att du skapar dig en egen blogg? *nudge, nudge*
nef’s senaste bloggpost.. Haverian, havera – doppa Siewert uti spat
Thursday 18 Sep 2008 @ 19:00
[Citera]
@nef:
Din kommentar fick mig att tänka till ett extra varv!
Man måste ju försvara sig men det blir onekligen en knepig uppgift i detta fallet ;-)
Det var till och med så illa att jag inte direkt själv såg vad jag kommenterade.
Jag läser bloggar i en RSS-läsare och inte direkt på respektive blogg. Idag 15:50 mottog min RSS-läsare ett nytt inlägg från “Teflonminne” som jag ville komplettera med mer exakt uppgifter om innehållet i “förundersökningen”. Jag skriver då oftast i Notepad för att få lite bättre översyn och bättre möjligheter att korrigera stavning osv. Sedan kopierar jag över texten med “Ctrl-C & Ctrl-V” till kommentarsinmatningen direkt i bloggen. I detta fall har jag då därefter “tagit mig in” i bloggen och där gjort kommentaren.
Nu visar det sig när jag kontrollerar – att detta inlägg var en ?kopia? på ett inlägg som gjordes redan den 9/9. Hur detta gått till vet jag inte. Men resultatet blev att min kommentar kommer efter en hel rad av tidigare kommentarer. Jag trodde att jag var, om inte först med att kommentera så i alla fall, en av de första. Min kommentar är alltså direkt till den ursprungliga postningen men i tron att jag är först.
FEL AV MIG!
Min avsikt är mer att exaktare definiera vad “förundersökningen” bestod i. Jag tycker att Yrsa Stenius var ute i “väldigt” ogjort väder. I hennes position borde hon vara mycket mer noggrann. Kanske var jag överdrivet aggressiv. Det ser onekligen ut så när man läser bloggen som den ser ut i en webläsare.
Jag erkänner att jag har “spammat” någon gång senaste veckan. 3-4 texter. Angående HAX och “telekom-paketet”, angående Norges avtal med USA, Carl Bildt och hans blogg-tema och något mer. Inte väldigt mycket men Ok du har rätt!
Angående egen blogg så brottades jag mycket med den frågan i början av juni. Jag valde då fullt medvetet att inte starta någon egen blogg. Detta därför att det inte finns ett egenvärde i detta och att jag absolut inte ville “späda ut” sfären. Jag ansåg det vara av stor vikt att koncentrationen kunde behållas och fokus på FRA-motståndet fick gå före. Nu luckras koncentrationen lite för det ser trots allt ut som om FRA-lagen kan komma att kanske få en lyckosam begravning och kanske skulle jag nu fundera ett varv till på detta med blogg.
Din rättframhet välkomnas naturligtvis den är ju dels skriven i en väldigt vänlig ton och dessutom har du ju rätt i allt du skriver.
Thursday 18 Sep 2008 @ 20:23
[Citera]
[...] skrev tidigare idag en kommentar på sambons blogg, förvisso en metakommentar (som sällan gillas om det inte är relevant – dock så hade jag ju [...]
Thursday 18 Sep 2008 @ 21:01
[Citera]
@ Hans J
Åååkej. Du snubblade alltså bla på tekniken? Fullt förståeligt.
Men du, en egen blogg kanske du kan ta och överväga när jag säger att dina åsikter i den här frågan har fått mig att bli nyfiken på vad du tycker om annat? Startar du en blogg så är det ju liksom upp till dig vad du väljer att belysa och tycka till om. Man behöver ju liksom inte skriva om FRA jämt och ständigt.
nef’s senaste bloggpost.. Det där med bloggetikett
Saturday 09 Jan 2010 @ 11:58
[Citera]
[...] och bilder du kan söka dig fram till därigenom. Ändå gör okunnig pappersmedia ständigt samma svartmålning av piratebay. Ibland kan den konspiratoriske tro att det är medveten [...]