• Blogg
  • Gästbok
  • Info
  • Omröstningar
  • Pixeln PI

Skämmes tamigfan, skämmes

Wednesday 26 Nov 2008 @ 01:38 Av: drf Stämplad: Allvarligt

Det är förbaskat enkelt att hålla på och kräva kräva kräva hela tiden, men vad sägs om att uppskatta det man faktiskt har?
“Fri Programvara” tycker de flesta är något av en illussion. Eller hur? Jag menar hur skulle världen egentligen se ut om Windows var gratis? Katastrof tycker du kanske, eller tycker du det?

Jag vet inte vad du tycker rent personligen om det här som är “den stora snackisen” just nu, alla dessa pirater som vill stjäla från de stackars artisterna som kommer få mata sina barn med skosulor och småspik på grund av att DE, DE ONDA stjäl deras inkomster från deras händer, men jag vet en sak, och det är att du inte skulle vilja att varje adress du besökte på internet var förknippad med en kostnad.

Ja, jag sade det, och jag menade det.

Det finns ett visst bakomliggande system på internet som gör att när du skriver www.facebook.se i din webbläsare och trycker enter så erhåller du information om exakt var någonstans på internet som www.facebook.se finns någonstans (just NU). Informationen du får består av ett ip-nummer. Denna information tillhandlahålls du helt gratis eftersom programvaran från början var gratis, den släpptes Open Source. Jag vågar lova att om tjänsten släpptes idag så skulle den kosta pengar att nyttja eftersom vi skulle slippa memorera krångliga IP-adresser för att komma åt våra favoritsidor.

Vi tar för givet att den här programvaran ska vara gratis, eller hur? Eller skulle du, riksdagsledamot, småbarnsförälder, lärare, kunna förklara för dina väljare, barn, elever varför varje enskild sida besökt på Internet var förknippad med en liten avgift till skaparna av programmet?

Mjae, jag skulle åtminstone inte kunna förklara det än heller försvara det om jag var personen i siktet. Men så är det, den bästa programvaran som finns för att sköta den här avgörande funktionen på Internet är något som tillhandahålls helt gratis, trots att skaparna av koden självklart lagt ned extremt mycket jobb på att få det att fungera. Varför kräver de inte pengar?! Varför har de inte gjort så som man _ska göra_?! Varför har inte någon organisation ringt dem och förklarat hur _saker och ting egentligen fungerar_?!

Såhär är det. Världen som vi känner den, ser den och förväntar den är nödvändigtvis inte den värld som vi måste leva i imorgon. Det fanns visionärer när datorerna uppfanns, det var dessa visionärer som lade grunden för Internet som det ser ut idag (och jag snackar inte om Gill Bates eller Gal Ore), det var dessa visionärer som upplät alla rättigheter i förmån för kollektivet – världen – som i slutändan visade sig vara ovärdeliga genier både på det intellektuella och det mänskliga planet. De skapade något vackert och bestämde sig för att ge bort det gratis.

Och världen har åtnjutit belöningen skamlöst sedan dess, och vissa av oss har tydligen mage att utnyttja just denna programvara för att utföra uppdrag som går stick i stäv med den anda som utvecklarna en gång hade.

Skämmes tamigfan, skämmes.

15 kommentarer till “Skämmes tamigfan, skämmes”

  1. # 1 deeped säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 01:43
    []

    började undra när du skulle ta bladet från munnen :)

    deeped’s senaste bloggpost.. Sömnlöshet

  2. # 2 Joakim Andersson säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 02:20
    []

    Fast med Open Source så har skaparen från början upphävt sin “upphovsrätt” till produkten. Vi FÅR använda den, gratis, hur som helst (i stort sett). Kanske för att “uppfinnarna” var mer intresserade av bytes än juridik. Eller för att de tyckte att det var en bra sak att göra fri. Wouldn’t it be fun if this net thingie was, like, free, all around the world? Have you ever imagined that the world is an oyster, by the way?

    Illegal fildelning handlar om att med akt och vilja sprida någon annans skyddade idé, produkt och arbetsinsats. Det är fel. Upphovsrätt är inte alls särskilt dumt, och de fina i kråksången är att det är du som upphovsrättsinnehavare, som bestämmer om den ska gälla eller inte.

    Problemet är inte upphovsrätten som sådan. Problemet är att upphovsrätten har kidnappats av hänsynslösa marknadskrafter, som inte törs ta reda på om gräset är lika grönt eller grönare på andra sidan, därför att medan de tar reda på det så förlorar de

    (chefsbonusar)

    inkomster.

    (Ett annat problem, men det är nog bara jag som har det problemet, är att mycket argumentation om fildelning utgår från den tekniska aspekten, varvid den skapande aspekten helt glöms bort – eller föraktas. Jag vet inte hur många gånger jag har läst ordet “parasit” nu, ofta i kombination med t ex Liza Marklund, men håll med om att om vi ska komma någonstans i diskussionen med motståndarlaget så kanske vi borde börja prata på ett sätt som ger en konstruktiv diskussion och inte en taggarna ut-inställning bara därför att man just har blivit kallad “författarfitta”?

    Nej, det är inte du som har skrivit det. Jag såg det någonstans. Teflonminne är hård, men på ett ganska bra sätt *smöra lite, så jag inte blir modererad*)

    Joakim Andersson’s senaste bloggpost.. Mecenatsystem hänger på Din välvilja

  3. # 3 Joakim Andersson säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 02:21
    []

    Eller så har jag fått Open Source helt om bakfoten.

    Joakim Andersson’s senaste bloggpost.. Mecenatsystem hänger på Din välvilja

  4. # 4 aku säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 02:37
    []

    Ja! Han är tillbaka! :THUMBSUP:

    För att citera Torvalds: “Software is like sex: it’s better when it’s free”

    aku’s senaste bloggpost.. fildelning och musikköp

  5. # 5 Studiomannen säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 04:28
    []

    Sådant här kan jag inte skriva bättre själv. Briljant, min vän!

    Studiomannen’s senaste bloggpost.. Peter är en tonårsbrud

  6. # 6 opassande » Blog Archive » Vem vinner moraltävlingen? säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 08:43
    []

    [...] Man undrar om det är här höjden av moraliskt beteende. Det är faktiskt märkligt att moral motiverar till hitte-på-argument och allmänt nedlåtande beteende. Ska sånt här anses vara föredömen [...]

  7. # 7 Thomas Tvivlaren säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 11:33
    []

    @Dr. Flum: Bra som fan! Welcome back!

    @Joakim Andersson: Du utgår från förgången tid dessvärre. Kopiering är själva kärnan för den nya tiden, dvs informationseran. De möjligheter och förutsättningar som blivit en konsekevens av informationseran är så stora och samhällsrubbande att vi talar om ett paradigmskifte, eller som jag nyligen skrivit om, en ny hegemonisk revolution. Kort och gott, hela den värdegrund som vi människor lever efter är i förändring och då duger det inte att hänvisa till en regel eller lagstiftning som är framtagen under en annan hegemoni och en tidigare värdegrund.

    Upphovsrätten har sin plats även i den nya tiden men inte utan att reformeras. Det här verkar gamla stötar som Guillou, Ask och Reinfeldt ha hemskt svårt att inse…

    Thomas Tvivlaren’s senaste bloggpost.. Jan Guillou – Internettroglodyt

  8. # 8 Umla säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 14:14
    []

    Jag anser att datorprogram skall vara öppna och fria (därmed också fria att fildela vilket är sekundärt i sammanhanget), och detta av exakt samma orsak som att politiken skall vara öppen för granskning. Lagar är på sätt o vis som datorkod, människor skall följa lagen, och datorer lyder koden, blint i datorernas fall. Alla kan inte granska och läsa datorkod, men säg mig, hur många läser propositioner, lagtexter och granskar politiker? Just det, alla behöver inte göra det, det räcker med att vissa kan göra det, precis som med granskningen av politiker. Finns inte källkoden tillgänglig för granskning, så är du utlämnad och kan bara lita på den som skrev den. Ungefär som en politiker som inte låter sig granskas av medborgare eller media och säger – lita på mig..

    Skall då programmerare arbeta gratis enär programmen är fria?

    Detta är en av de vanligaste missuppfattningarna. För det första så är det bara ca 10% av alla inom IT som utvecklar proprietär programkod a la Microsoft. Den överväldigande majoriteten jobbar med andra saker såsom konsulter, “webbsnickare”, olika sorters tekniker, frilansande osv.. De sysslar med tjänster.

    Ett hypotetiskt exempel: Företag A vill sänka sina kostnader för mjukvara och börjar använda det fria programmet Z, konkurrenten B får nys om det och vill göra samma sak, men de har lite högre krav och behöver göra några mindre förbättringar i programmet. De räknar på det och kommer fram till att det trots allt blir lönsamt att hyra in en specialist för att göra förändringarna, specialisten får alltså betalt för att utveckla fri mjukvara. Specialisten gör sedan ändringarna offentliga i enlighet med GPL-licensen eftersom de även är distributör. Företag A ser att det nu finns en uppdaterad version som är bättre än den version de har, de uppdaterar givetvis men upptäcker en liten bugg introducerad av specialisten som B aldrig märkt av, en av de anställda på företag A ser felet direkt och rapporterar buggen med vidhängd fix (en till avlönad kodare). Konkurrenten blir givetvis glad åt buggfixen och uppdaterar.

    Summa summarum:

    A är nöjd och tjänar på mindre utgifter.

    B är nöjd och tjänar på mindre utgifter.

    Specialisten fick betalt och är nöjd.

    Den anställde hos A fick givetvis sin lön och är också nöjd.

    De som driver programprojektet är givetvis också glada för att ha fått hjälp med förbättringar och buggfixande av specialisten och den anställde hos företag A.

    Dessutom, resten av världen har nu fått en förbättrad version av programmet att ladda hem om de har behov av det, den enda som inte är glad är det företag som inte fick kränga en uppdatering till sitt icke fria program. Börjar man sedan se det i lite större sammanhang, i stil med hela länders offentliga förvaltning, administration, försvar, skolväsende m.m. så ser man snabbt snöbollseffekten.. Många avlönade programmerare blir det, även om var och en av dem bara bidrar med sin lilla del.

    De avlönade programmerarna byter med andra ord bara arbetsgivare, från företag inriktade på att sälja licenser för kopior av program med hemlig källkod där kunden inte har någon insyn, till allsköns andra företag och stora användare.

    När man talar om fri mjukvara så talar man om frihet, inte pris. Fritt som i yttrandefrihet, inte gratis öl. Friheten att använda, och att hjälpa dina vänner genom att ge dem kopior är de friheter som mest kommer på tal för normala användare. Friheten att kopiera till andra om du vill är viktig för datorprogram på en moralisk grund, så att du kan vara en god person inför dina vänner och leva ett rakryggat liv.

    Om du använder ett program som inte ger dig denna frihet, så riskerar du att när som helst hamna i ett moraliskt dilemma, när någon vän säger: Det där var ett trevligt program, kan jag få en kopia? I denna stund konfronteras du av två onda ting. Det ena är att ge din vän en kopia och därmed bli en lagbrytare som begår upphovsrättsintrång, det andra alternativet är att förneka din vän en kopia och därmed inte bryta mot programmets användarlicens. När du väl står i ett dilemma, så brukar man välja det minst onda alternativet, vilket är att ge din vän en kopia. Varför är då detta det minst onda av de två? Därför att det drabbar bara den som redan gjort något dåligt för samhället.

    Anta att din vän är en mycket god vän, en sådan som brukar hjälpa dig när du ber om det, sådana man själv brukar hjälpa om personen ber om det. Som kontrast till detta har du utvecklaren som medvetet attackerat den sociala solidariteten i din vänkrets genom sin licens som tar frihet ifrån dig och ställer dig i dilemmat gentemot andra i samhället. Så, om du är i dilemmat och inte kan komma ifrån att göra fel mot någon, gör det då mot utvecklaren. Men att välja det minst onda gör det inte gott. Det är aldrig en god handling att ingå ett avtal och sedan bryta det.

    Somliga avtal är per definition onda, och det är sådana som sätter dig i dilemmat. Så, om du ger din vän en kopia, då har du medverkat till en olovlig kopia vilket inte är bra. Din vän använder då ett program utan lov, vilket inte heller är bra. Vännen kanske inte skulle ha frågat och därmed satt dig i dilemmat? Men vad är det för ett samhälle, där folk inte skall kunna be sina vänner om hjälp?

    När man förstått och inser detta förhållande, så försöker man göra vad man kan för att inte sätta sig själv i den sitsen. Det finns två sätt att undvika detta, det ena är att inte ha vänner. Det är i effekt metoden som föreslås av programmakare som ger ut ofria program. Den andra vägen är att använda fria program. Om du använder fria program så kan du aldrig hamna i dilemmat – det är lösningen.

    Värna din frihet att kunna handla etiskt mot både dina vänner och andra i samhället. Ger man upp denna frihet så kommer man förr eller senare att göra fel. Givetvis kokar det ned till programutvecklarna som vill ta ifrån oss friheter, men alla som medverkar och använder ofria program gör sin del i att göra fel mot alla andra. Så primärt blir man ett av utvecklarens offer, men man gör sig också till gärningsman.

    Datorprogram har idag en alldelens unik särställning i upphovsrätten, jag talar då om upphovsmannens rätt till användningen av det. För inga andra verk så har upphovsmannen någon beslutanderätt över användandet av enskilda exemplar i annans ägo. Att den skrivna koden faller under upphovsrätt är däremot ganska naturligt, det är ju ett skrivet verk i likhet med böcker, detta på samma sätt som att en avhandling om matematik är ett skrivet verk, men i avhandlingens fall utan att upphovsmannen till avhandlingen ges exklusiv beslutanderätt över hur matematiken som hans verk avhandlar används.

    Detta är ett av de problem som GPL ville lösa. I detta fall friheten att använda information man redan innehar, detta på precis samma sätt som med (läro?)böckerna i min bokhylla, oavsett om jag skrivit dem eller ej. Hela DRM-träsket bygger i grunden på att rättsinnehavaren har beslutanderätt även över användandet av informationen. Detta “träsk” riskerar leda till att vi begränsar rätten att läsa, lära och inthänta information. The Right to Read. Utan denna exklusiva “rätt” till användandet så skulle datorprogram jämställas med alla andra verk där upphovsmannen “bara” har rätten att bestämma hurvida och på vilket sätt verket får spridas och göras tillgängligt, men har ingenting att säga till om användandet hos den som redan har ett exemplar i sin ägo.

  9. # 9 drf säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 21:26
    []

    deeped skrev:

    började undra när du skulle ta bladet från munnen :)

    I try, I try. :CHEERS: Synd bara att det är så jävla jobbigt att skriva nu bara, verkar aldrig ta mig ur det här hålet, men nu har jag ett par dagars semester, så kanske det blir liv i stugan igen, om än för en stund!

    Joakim Andersson:
    Din kommentar var så lång att jag inte citerar den, men hur som helst har du helt rätt om Open Source, och jag hoppas inte att det jag skrivit gett sken om att jag menar annorlunda, för det är precis det jag ville emfasera, att man kan skapa något vackert och gynnsamt och alla tjänar på det i slutändan, även om det inte genererar några omedelbara inkomster i direkt relation till det arbete som lagts ned. ;)

    Jag håller helt med om att upphovsrätten blivit kidnappad, och marknadsaktörer har allt för länge fått leka lekstuga utan en tanke på morgondagen, och när morgondagen kommit och gått så står de nu med sina dammiga cowboyhattar och knallpulverpistoler och skriker eftersom det plötsligt blev jävligt tyst i stugan. Jag är inte det minsta främmande till en total kollaps av nuvarande struktur och en framtid då _alla_ artister reser runt och spelar där de vet att fildelningen grott tiotusentals fans och där passar på att sälja sitt eget kringgods i form av allt möjligt. Jag orkar inte elaborera mer, mest för att jag inte funderat så länge på det utan skriver off the top of my head, men grundtanken är sund tror jag.

    Förresten beställde jag och nef ett ex av din bok igår, hoppas att den hinner komma innan helgen så man kan sätta tänderna i den! Ser fram emot det med spänning. :THUMBSUP:

    aku, Studiomannen & Thomas Tvivlaren:
    Tack! ;)

    Umla:
    Jag läste nästan hälften av din kommentar innan jag insåg att det inte var du som skrivit den, utan bara kopierat/översatt Richard Stallmans (och eventuellt några andra) bevingade tal kring GNU/GPL. Jag scrollade till botten och såg inte någon referens till Richard Stallman eller någon annan heller för den delen.

    Dåligt. :REFUSE:

    drf’s senaste bloggpost.. Skämmes tamigfan, skämmes

  10. # 10 somliga kärl ekar « the real mymlan säger:
    Wednesday 26 Nov 2008 @ 23:09
    []

    [...] som inte ekar utan har sin egen take på ämnet är Teflonminne som äntligen tar bladet från [...]

  11. # 11 Allt är Vint Cerfs fel egentligen at Deepedition säger:
    Thursday 27 Nov 2008 @ 00:30
    []

    [...] då? Well, det är rätt många som skrivit om det. Teflonminne, Rosetta Sten, MMK, HAX, Basic Personligt och mängder med andra. Swartz är klockren och onekligen [...]

  12. # 12 Umla säger:
    Thursday 27 Nov 2008 @ 02:45
    []

    @drf: Du läste halva och kopplade det till RMS??? Jo tjenare. Hade du sagt att du kände igen den andra halvan och kopplade den biten till RMS så hade du varit “förlåten”, för han har onekligen farit runt i världen och mässat något i den stilen, dock kanske inte ordagrant. Men.. jag har faktiskt varit med på ett hörn och formulerat några bitar av det där i konversation med både RMS och Moglen, och det dessutom för ca 5-6 år sedan. Jag håller mig dock anonym numer, även om vissa har välgrundade aningar och gissningar kring min identitet. Du kan också hitta ungefärliga delar av texten på många andra bloggar, dock alla under olika nicks och postade från vitt skilda IP. Ja du kan inte ens veta om detta är skrivet av samma “Umla” som det tidigare, och det borde inte höra hit.

  13. # 13 Trottens Betraktelser » Men flytta då era jävlar! säger:
    Thursday 27 Nov 2008 @ 12:17
    []

    [...] Rebellen, Kristoffer, Zac, Basic personligt, Badlands Hyena, Christermagister, Bloggen Bent, Teflonminne, Andra bloggar om: Ipred, Ipred1, Fildelning, Piratkopiering, Piratjägarlag, John Nordling, Thomas [...]

  14. # 14 drf säger:
    Thursday 27 Nov 2008 @ 14:37
    []

    Umla:
    Varför i hela friden är du anonym i det här fallet? Skäms du över att ha varit med och författat det vackra?

    drf’s senaste bloggpost.. Skämmes tamigfan, skämmes

  15. # 15 Falken säger:
    Monday 01 Dec 2008 @ 23:48
    []

    Nu är jag verkligen, VERKLIGEN inte ute efter att försvara IPRED, FRA, eller något annat dåligt, men jag förstår inte kopplingen till DNS-servrar, som jag antar att det är du menar, eller är jag out redan där?

    Vi betalar väl i princip för den tjänsten redan i dag, men vi betalar till vår internetleverantör för att den tillhandahåller tjänsten och infrastrukturen, oberoende av om om programvaran är öppen och/eller gratis.

    På samma sätt kör ju väldigt många webservrar operativsystem och serverprogramvara som är öppen och gratis, men det är inget konstigt att vi betalar en slant för att få husera på servern. Vad är skillnaden med DNS?

    Hur skulle någon kunna lägga beslag på en opensource-licensierad programvara på ett sätt som göra att vi måste betala varje gång vi använder PROGRAMVARAN i sig (inte tjänsten den ligger till grund för…)??

    VAD ÄR DET JAG HAR MISSAT?

    Snälla Bullen hjälp!

    (Som vanligt är det inte killen…)

    Falken’s senaste bloggpost.. Bra och dåligt

← Vem hjälper mig bli miljonär?
En kartong under katarinahissen →

  • Senaste kommentarer

      • Tuesday 09, Aug 11, 23:17
        Neal Kardec om Hönsmammans dynasti:
        "Studion i det här fallet, No Fear Tattoo är extremt proffsiga och seriösa. De har funnits sedan..."

      • Monday 11, Apr 11, 21:09
        Gerolidonisahachal om The Flag of Earth:
        "Botoo: dem första fler celliga organismerna bildades från ca 700-500 miljoner år sen, dem..."

      • Thursday 10, Mar 11, 22:46
        jeremia om Jan Josefsson, du är en idiot.:
        "Ser man inte vad detta är för form av program eller …ja någon skrev att man ska..."

      • Friday 11, Feb 11, 19:32
        Ronin om Arlaharen har dig på kornet:
        "http://www.domesjo.com/images/ Funny/arlaharen/"

      • Thursday 16, Sep 10, 00:45
        Jejje om Poliser leker “Beck”:
        "Sämsta blogg jag läst. Polisen gör ett kanonjobb och det är bara kriminella som inte..."

  • Senaste pingbacks

      • Friday 16, Sep 11, 15:51
        Brockmans blogg
        pingade: 1+1=FRA

      • Thursday 30, Dec 10, 00:16
        Brockmans blogg
        pingade: Vi lever i en diktatur

      • Sunday 12, Dec 10, 01:32
        polymeriska tankar
        pingade: Måndag!

      • Monday 15, Nov 10, 22:47
        polymeriska tankar
        pingade: 4 years, chiseled in a heart

      • Friday 19, Feb 10, 17:33
        Jesper Berglund
        pingade: Besviken

      • Friday 19, Feb 10, 15:31
        Christian Engström, Pirate MEP
        pingade: Vem är knäpp?


  • It'sa me, drf!

    Teflonminne never die.

  • RSSFeeda på inlägg
    RSSFeeda på kommentarer


  • Senaste inlägg

    • Måndag!
    • “Det var jag som kasta”
    • Luckily I speak leet
    • Tommy skrattar
    • Ni har tvingat min hand
    • Maila tyst
    • Besök i berget
  • Kategorier

    • Allvarligt (145)
    • Gästblogg (1)
    • Humor (77)
    • Jag drömmer (6)
    • Jag skapar (13)
    • Jobb (9)
    • Personligt (123)
    • Rants (54)
    • Retroblogg (5)
    • Roundup (11)
    • Vackert (29)
    • Video (7)
    • Vlog (6)
    • Övrigt (15)
  • Jag läser varje dag

    • Andra Sidan
    • Bad Girl Nini
    • Blogge Bloggelito
    • Christian Engström (pp)
    • Cynism
    • Deep|edition
    • Drottningsylt
    • Engrafiteremit
    • Enligt Min Humla
    • Herr Klokboks Kollektion
    • Isabella Lund
    • Jonie
    • Kobbah
    • Lifter DC
    • Louise P
    • Med Vingar av Glas
    • Mickey J Barczyk
    • Miira
    • Opassande
    • Oscar Swartz
    • Polymeriska Tankar
    • Stationsvakt
    • Studiomannen
    • Sugbloggen
    • The “t” in wicked
    • The real mymlan
    • Ur hjärtat



Bloggportalen.se
Creeper
Bloggtoppen.se
Add to Technorati Favorites

Creative Commons License
MediaCreeper


Teflonminne © 2008. Leker med WordPress 3.5.1 CMS-Plattform
Inlägg och Kommentarer.

Prosumer 1.4.2 skapat av Nurudin Jauhari, Moddat av drf